Varen op de Ganges, op leven en dood... - Reisverslag uit Agra, India van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu Varen op de Ganges, op leven en dood... - Reisverslag uit Agra, India van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

Varen op de Ganges, op leven en dood...

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

07 Februari 2007 | India, Agra

Hi mensen!
M'n eerste berichtje na m'n vertrek uit Nepal, alweer meer dan een week geleden, wat gaat dat snel... Zoals ik al wel verwachtte voelde het vreemd om Nepal achter me te laten...dit land heeft me in 3 maanden zoveel gegeven! Toch merkte ik aan mezelf dat ik ook alweer flink vooruit aan het kijken was, was wel weer klaar voor een nieuw avontuur.

India was het plan, dus heb ik samen met Su het vliegtuig gepakt en landden we 's avonds in Delhi! Omdat we met ons visa maar maximaal 15 dagen in India mogen blijven en er zo ontzettend veel te zien is, zijn we de volgende dag al met een slaaptrein naar Varanasi vertrokken. Varanasi is een van de oudste levende steden ter wereld en bestaat al langer dan 2700 jaar! Hoewel dit natuurlijk mooie oude gebouwen en steegjes met zich meebrengt, gingen wij voornamelijk voor 1 ding: de Ganges!

Zonder het Hindoeisme zou het waarschijnlijk, ondanks een lengte van 2700 km, een rivier zijn zoals zovelen. Het is voornamelijk de theologische waarde die Hindoes aan deze rivier hechten, wat het bezoeken ervan zo'n bijzondere ervaring maakt en de Ganges (De Grote Moeder, zoals ze haar hier liefkozend noemen) haar vermaarde reputatie geeft.
De Ganges is een rivier met 2 duidelijk verschillende gezichten, die totaal in elkaar opgaan in het leven van alledag, op en rondom het water... Aan de ene kant heeft het een heel godsdienstige kant: volgens het Hindoeistische geloof is de Ganges namelijk ontstaan doordat Shiva haar vanuit de Himalaya omlaag goot, waardoor het sindsdien een heilige rivier is. Heel de dag door zie je locals zichzelf er ritueel wassen: water door hun vingers laten glijden als een vorm van offering, kopje onder gaan om hun zonden weg te spoelen, water over je schouders gooien, een kan vullen om mee te nemen naar de tempel of altaar om daar te offeren... Ook zie je overal langs het water heilige oude mannen (Sadhu's) zitten die gebeden mompelen, wiet roken, en complexe series Hindoeistische rituelen opvoeren. Iedere avond is er ook een grote ceremonie ter ere van De Grote Moeder.
Maar naast deze heilige gebruiken, blijft het natuurlijk ook gewoon een rivier. De praktische kant van de Ganges is daarom ook overal om je heen te zien: vrouwen die hun kleding en hun haren wassen, kinderen die hun tanden poetsen, maar ook wanneer je toevallig een verzameling buffels in je wei hebt staan kun je die ook gezellig in de Ganges komen afspoelen, geen probleem.
"Leven en Dood" is een andere duidelijke tegenstrijdigheid die je rond de rivier tegenkomt. Leven staat dan voor bijvoorbeeld de visserij, het spelen van een partijtje crickt aan de waterkant, de bootverhuurders, pindaverkopers, grote aantallen guesthouses en de kinderen die dolgraag ansichtkaarten aan je willen verkopen. Dood staat voor de maag- en darmziektes waar veel inwoners van Varanasi last van hebben, maar voornamelijk staat dood voor de rituele lijkverbrandingen die aan de rivierkant worden uitgevoerd, waarna de restanten van het lijk gewoon de Ganges in worden geduwd! En soms zelfs zonder verbranding, bijvoorbeeld wanneer de dode aan lepra leed of stierf door een slangenbeet...het lijk wordt dan in doeken gewikkeld en zo in de rivier geschoven..! En jawel hoor, zo'n pakketje was precies wat wij op een paar meter van ons bootje voorbij zagen drijven toen we 's morgensvroeg een boottocht maakten! Yow! En 20 meter verderop staan ze dan heerlijk hun tanden te poetsen, met datzelfde water...! Sterven in Varanasi is echter voor Hindoes het ultieme doel, het geeft ze namelijk een one-way-ticket naar het Nirwana...tenminste, wanneer die open is dan, want onze bootgids vertelde ons dat die alleen in oktober een paar weken is geopend... Sterf je dus vandaag dan zul je nog ff een tijdje bij de Nirwanapoort moeten wachten...

Tot slot nog even voor de statistieken: *India: ruim 1,1 miljard inwoners!
*Delhi: 14 miljoen inwoners!
*De Ganges: water dat, volgens onze westerse standaard, 3000 keer teveel bacterien bevat om veilig in te zwemmen!

Plannen voor de komende dagen: aangezien we nu in Agra zijn, staat er natuurlijk vooral 1 ding op de planning: vanmiddag gaan Su en ik de Taj Mahal ff aantikken!!!:) Hop, zomaar even 1 van de 7 wereldwonderen! Morgenochtend vertrekken we naar Jaypur, een grote (roze!) stad in de woestijn waar je verschillnde 1001-nacht-paleizen van Sultans en Maharadja's kunt bewonderen. Daarna weer Delhi, en zondag vliegen we naar Bangkok, Thailand!

Liefs,

Tiesje

• 07 Februari 2007 - 16:24

Frans:

Sjonge man Ties, wat jij allemaal meemaakt is gewoon te vet voor woorden! Echt onvoorstelbaar....Maar joh zo snel India al weer uit, hoe ga je al die andere maanden vullen ;) Haha, nee dat komt echt wel goed :P! Hé ties onwijs veel plezier en dit moet echt weern compleet nieuwe ervaring voor je zijn, daarom ook maar één ding, geniet ervan!

Toedeloe de groeten vanuit Vlissingen en de LDC namens mij! Adios!

• 07 Februari 2007 - 18:09

Rian Duininck:

Dag Matties,

Ik ben een trouwe lezer van je belevenissen. Wat maak jij veel mee zeg, geweldig he al die ervaringen. Dat je er volop van geniet blijkt ook uit elk bericht hoor, je kan leuk schrijven, net of ik zelf weer door Varanasi loop! Blijf vooral genieten (en schrijven!)de komende maanden!

Groeten uit Kloetinge,

Sorry herstel.
    Groetjes uit Krabbendijke.

• 07 Februari 2007 - 22:15

Jacintje:

Yow Ties....India is een lekker toetje, na Nepal!!!
    Gaaf man....Leuk je berichten te lezen en je foto's te spotten...Ik blijf jullie volgen!

Warme knuffel, ook voor die lieve Suutje!

x Jacint

• 08 Februari 2007 - 10:15

Sjanie:

Terwijl ik je berichten lees en me door je foto's en je verhalen laat meeslepen naar de Ganges in India, kijk ik af en toe naar buiten. De sneeuwvlokken, die gestaag naar beneden zijn komen dwarrelen de afgelopen twee uur, hebben er voor gezorgd dat hier alles wit ziet.
    Straks een beker chocolademelk en De Da Vinci Code uitlezen bij de kachel. Wat een andere wereld...! x Sj

• 08 Februari 2007 - 11:15

Malou:

hey ties!

super man!!!
    en ik zit zo in dat zwarte gat nu hier in het besneeuwde Nederland..:'(
    maar je verhaal is weer super! en de foto's geweldig!

ik blijf jullie volgen!
    geniet er van!
    en dikke kus aan me ex-buuffie!

liefs Malou

• 08 Februari 2007 - 12:46

Jarina:

Ik denk dat de Zeeuwse vlag zelden zo'n mooie achtergrond heeft gehad!
    Ben benieuwd wat zijn volgende bestemming zal zijn.
    We blijven je met plezier
    volgen.

• 08 Februari 2007 - 16:44

Chantal:

Hey tieske, goed bezig, beetje wereldwonderen aantikken! En je weet wat ze zeggen he; overleef je India, dan overleef je alles! lekker beetje weerstand opbouwen daar. liefs, Chantal

• 09 Februari 2007 - 13:00

Marjanne:

Heej zeg, goed verhaal. Boeiende info en leuk om over jou en Su te lezen! Ik sta weer met beide benen in de lage landen. Het is hier heel kort winter wonderland geweest maar nu is alles weer weg. Zo gaat dat dan. Ik heb lekker nog heelijk vrij. Eind volgende week een weekje naar Tjechie, waar het hopelijk weer winterswit zal zijn. All the best en grote groet aan Su!

• 09 Februari 2007 - 13:10

Viola:

Jaaaa... gaaf gaaf gaaf!!!

• 09 Februari 2007 - 13:58

Rixt:

jeetje bijzonder zeg India! Super om jullie verhalen zo te lezen! Hier is het nu erg koud, maar nog 5 daagjes dan vlieg ik ook weer naar de zon. Misschien tot in Thailand!

Liefs Rixt

• 11 Februari 2007 - 16:55

Evelijn:

Lieve Ties,

Door jouw mooie beschrijving komt die bijzondere wereld van India ineens ook heel dichtbij mij. Ik ben echt onder de indruk van wat je daar allemaal ziet, meemaakt en in je opneemt. Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen.
    Veel liefs en een dikke knuffel, Evelijn

• 14 Februari 2007 - 10:19

Wilma:

Hay Matties,
    Je belevenissen zijn weer super beschreven. Ik hoop,dat je na het bezoek van Varanassi weer tot jezelf ben gekomen, want die wereld is totaal anders als de onze.Volgens mij ben je ook al immuun geworden voor de virussen e.d. die overal voelbaar zijn als je daar rondloopt als een dwaas.Nepal, Delhi, Bangkok zijn 3 verschillende belevingen.Het is indrukwekkend om zelf ergens te gaan zitten en het hele straatleven om je heen aan je voorbij te zien trekken i.p.v. zelf te gaan lopen.Waar ga je eindigen Matties?
    Genieten jullie maar samen ,van alles om je heen, super hoor.
    Namastè, wordt nu vervangen door Sawadee
    Lovely greetings
    Wilma