Gooooooooodbye Vietnam!! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu Gooooooooodbye Vietnam!! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

Gooooooooodbye Vietnam!!

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

20 Maart 2007 | Laos, Vangviang

Maandag 12 maart '07:
Lief dagboek, vandaag zijn Su&ik naar The Plains of Jars in Phonsavanh gegaan. Op deze grasvelden liggen honderden mysterieuze vazen waarvan niemand zeker weet hoe ze daar zijn gekomen en waar ze voor hebben gediend: misschien voor rijstopslag, maar misschien ook wel voor het maken van wijn of als alternatieve grafkist. Best interessant om te zien.
Eenmaal terug in onze hotelkamer besloot ik Su eindelijk te vertellen dat ik na onze reis met haar mee terug wil vliegen naar Nederland...eigenlijk zou ik nog 2 maanden langer dan haar doorreizen, maar zonder die lieverd heb ik daar helemaal geen zin in!! 28 April landen we samen op Schiphol!:)

Dinsdag 13 maart '07:
Phonsavanh verlaten en met de bus naar Nam Keum gereden. Absoluut on-toeristisch, dus de kinderen waren helemaal blij met de ballonen die we uitdeelden! Eerst hadden we 5 kinderen, daarna ineens 30...:p Lekker met ze aan de waterkant gezeten, met handen en voeten grapjes met elkaar maken (je tong uitsteken heeft in ieder land dezelfde betekenis:p ) en toekijken hoe de vrouwen zeewier uit de rivier verzamelen voor het avondeten, terwijl even verderop een groep jongens na schooltijd lekker een frisse duik nemen. Ons "Guesthouse" had geen electriciteit, en ook geen douche:)...yep, daar is de rivier voor!

Woensdag 14 maart '07:
Woensdag is in Laos kennelijk "belachelijke bussen-dag". Wat een ellende. We wilden de bus van Nam Keum naar Sam Neua pakken, 4 uur oostelijker richting Vietnam. Vorige avond nog heel verstandig gevraagd hoe laat die bus zou vertrekken...8 uur 's ochtends sir! Best, ben de moeilijkste niet, dan staan we daar dus ook gewoon om 8 uur. Jammer dat die bus dan PAS OM 13.30 u. VERTREKT!! Maar goed, dat kwamen we nog lachend door...totdat dat koekblik na een half uur tuffen pech kreeg!! STONDEN WE WEER 2 UUR LANGS DE KANT VAN DE WEG!! Mwaaaahhh! Aggressie en begrip vechten op zo'n moment om voorrang: 't liefst zou ik eerst die bus en daarna die chauffeur een goed schopje verkopen, maar aan de andere kant zijn dit ook de ervaringen die bij Laos horen en die ik dus ook bewust heb opgezocht... Om 19.00 uur kwamen we aan in Sam Neua. 's Avonds gegeten met een gezellig groepje backpackers die ook op weg zijn naar Vietnam.

Donderdag 15 maart '07:
Met een tuktuk op weg naar Vieng Xai, een dorp omringd door prachtige bergkammen. In deze bergen zitten verschillende grotten waarin allerlei hoge Laotiaanse piefen hebben geschuild toen de Amerikanen besloten om behalve Vietnam ook Laos een portie luchtbombardementen te gunnen. Mooi om te zien hoe de Laotianen heel handig gebruik hebben gemaakt van deze natuurlijke bescherming. In die grotten zit vanalles: slaapkamers, toiletten, keukens, een bibliotheek, studieruimtes, vergaderzalen, een nucleaire schuilkelder...

Vrijdag 16 maart '07:
"Zo Su, dat was ons laatste nachtje in noord-Laos!" Op naar die Vietnamese grens...wat zullen ze blij zijn als ze ons daar zien!:) Met onze reisvrienden uit Sam Neua stapten we in een tuktuk, en reden we richting Vietnam. We hadden wat weinig geld op zak op onze Vietnamese visa's te kopen, maar we konden vast wel wat van onze vrienden lenen...betalen we in Hanoi (Vietnam) wel weer terug. Toen we aan ze vroegen hoe duur een visa voor Vietnam eigenlijk was, werd t ff heel stil in de tuktuk, gevolgd door een grote knoop in m'n maag toen ze vertelden dat we die al hadden moeten hebben! We konden die alleen kopen in de hoofdstad Vientiane (for the record: dat lag 700 kilometer TERUG!!!). Ik nog ff heel vriendelijk naar die Vietnamese grenspost gelopen, maar die douanebeambte was waarschijnlijk blind en/of geestelijk gehandicapt, want hij zag niet helemaal in waarom het zo'n verrijking voor Vietnam zou zijn wanneer ze ons zonder visa binnen zouden laten... Sukkel.:p Laat Vietnam dan maar zitten...
Pffff....toch zuur zeg. Onze vrienden uitgezwaaid en de tuktuk terug gepakt naar Sam Neua.

Zaterdag 17 maart '07:
Vandaag gingen we spijkers met koppen slaan. Vol overtuiging wilden we onze fout in 1 dag compenseren en in 1 flinke busrit naar Vang Vieng rijden (10 uur rijden volgens de-mevrouw-van-de-tickets). Dit zou namelijk een heerlijk relax-plekje moeten zijn, en lag goed op de richting van onze nieuwe reisplanning: van noord naar zuid-Laos reizen, daarna Cambodja en dan via een tropisch eiland terug naar Bangkok.
Zei ik dat woensdag in Laos "belachelijke bussen-dag" is?! Nou sorry dan, want de zaterdag weet dat duidelijk te toppen: om 9.00 uur in de bus, om 15.00 onze eerste plaspauze (pff...bijna paniek!), en daarna vrijwel continu doorrijden...totdat we om -hou je vast- 01.30 uur 's nachts aankwamen in Vang Vieng!!! Hoe haal je 't in je hoofd om te zeggen dat zo'n reis 10 uur duurt, terwijl wij toch echt bijna 17 uur achter elkaar in de bus hebben gezeten! Ach, eigenlijk moet ik er ook wel om lachen:p...ze spreken ook zo slecht Engels in Laos...

Zondag 18 maart '07:
Maar wauw, wat is Vang Vieng inderdaad een heerlijk ontspan-stadje! Al die opgebouwde spanningsclusters veroorzaakt door jarenlang toegewijd studeren en werken en nog meer studeren:p raak ik hier zo kwijt! Lekker joh, uitgebreid ontbijten, in een band de rivier op, rotsklimmen, internetten, wederom slapen in baboe hutjes en tussen de visjes zwemmen in een blue lagoon, vlak onder de bergen!

Veel liefs!

xT

• 20 Maart 2007 - 12:09

Huub:

ZEG BROER, waag het niet om 's avonds terug te komen de 28e, want dan moet ik spelen in De Stulp in Renesse! Weet je al hoe laat je dan in Nederland bent? X X X

• 21 Maart 2007 - 16:57

Dads:

Ties,
    28 april al, dan moet ik als de bliksem me mentaal gaan voorbereidden want ik had echt niet verwacht dat je vroeger terug zou komen D:, dads

• 21 Maart 2007 - 16:59

Dads:

:D,:D,:D, :P

• 25 Maart 2007 - 12:48

Daphne:

Dag lieve Ties en Su-anne
    Ties, als ik al jou verhalen zo lees, je manier van schrijven en de keuzes die je gedurende deze hele reis gemaakt hebt, klink je als de perfecte match voor mijn lieve vriendinnetje. Wees zuinig op elkaar en de 28ste krijgen jullie een dikke zoen van me.
    Kus Daphne

• 25 Maart 2007 - 12:52

Daphne:

Dag lieve Ties en Su-anne
    Kus Daphne

• 26 Maart 2007 - 14:05

Viool:

Tiesje....!!!!!

Ik heb je hele verhaal nog helemaal niet gelezen verder, maar ik kom ook de 28e april aan op schiphol!!!!! Wel tof ook om te horen dat je je meissie echt gevonden hebt!!!

Kus x

• 26 Maart 2007 - 14:15

Viool:

En de rest van je verhaal.... Hahhaahahahahhaahaha.... Heerlijk dat wachten! Krijg je een hoop geduld van of niet?? Ik herken het wel een beetje!!! Maar het is inderdaad ook vrij fustrerend! Maar geniet er maar gewoon van want je maakt t niet zo snel nog s mee!!!

Dikke kus

• 26 Maart 2007 - 18:57

Mientje:

Ha Matties,
    Te gek zeg...Vietnam.
    Er is in de Blue Lagoon een film opgenomen.
    Geen idee of je ook in het zuiden geweest ben, maar er is een duidelijk mentaliteits verschil van de bevolking t.o.v. het noorden.
    Geniet nog lekker, dit is een super leven
    joh.
    Groetjes Mientje.