The Heartbeat Expedition - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu The Heartbeat Expedition - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

The Heartbeat Expedition

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

15 Januari 2007 | Nepal, Pokhara

Wanneer je "Nepal" zegt, zeg je natuurlijk "Trekking"...ik had dan ook mogen neervallen als ik dat niet had gedaan voordat ik uit dit Wandel-Walhalla ga vertrekken!
Check, een trekking was dus noodzakelijk...

Aangezien ik toch wel graag wat gezelschap wilde, heb ik Kathmandu's Mooiste gekidnapped en samen met haar besloten om een 9-daagse Jomsom-trekking te gaan doen. Dat hield in dat we de volgende ochtend al met een vliegtuigje vanuit Pokhara naar Jomsom (dorpje in het Annapurna Gebergte) zouden vliegen, en daarvandaan terug omlaag zouden lopen. Een soort dropping-idee dus, en halverwege ons vliegreisje kregen Su-Anne en ik steeds meer het idee dat die piloot van plan was dat nogal letterlijk te nemen...we schokten zo erg op en neer in dat koekblik dat we ff dachten dat deze "piloot" waarschijnlijk eigenlijk een buschauffeur was.
In Jomsom aangekomen begon ons avontuurtje pas echt...wat was dat bizar zeg, die dorheid waar we ineens middenin stonden! Op deze hoogte (3800 m.) en in dit jaargetijde was er daar werkelijk geen enkel groen blaadje of grassprietje te bekennen! Echt enorm indrukwekkend. Uitgestrekte vlaktes, geheel bedekt met grote kiezelstenen en omringd door grijze en bruine berghellingen... Het enige geluid dat te horen was, was het geruis van de wind, die daar trouwens enorm sterk kan zijn, iedere dag rond 11 uur aanwakkerd en rond 5 uur weer netjes gaat liggen. In de eerste drie dagen bleven we dit beeld houden, onderbroken door kleine Tibetaanse spookstadjes, waarbij je midden op de "hoofdstraat" kon staan, en er nog niks te horen was...geen verkeer, geen kinderen, geen dieren...alles en iedereen had zich binnen verstopt, veilig uit de greep van 't rondwaaiende stof en zand.
Na deze drie dagen begon dit beeld langzaam te veranderen; eerst hier&daar een paar zielige struikjes, vervolgens een stel dappere dennenbomen, gevolgd door steeds meer varens, rijstvelden, struiken, mos, loofbomen en watervalletjes, totdat we aan het einde van onze 9 dagen weer de vertrouwde begroeiing om ons heen zagen. Die subtiele verandering van omgeving maakt de Jomsom-trekking enorm gevarieerd en verrassend! Voeg daar een schitterende zonsopkomst, een bad in de Hot Springs, regelmatig een praatje met de lokale bevolking, een ontspannen en lieve gids, heerlijk helder weer en het ontbreken van andere toeristen aan toe (hele Guesthouses en Hotels voor ons alleen!), dan begrijp je dat Su & ik het waarschijnlijk niet beter hadden kunnen treffen...x

• 15 Januari 2007 - 17:58

Frans:

Haha, hé Ties, hoe cool om dit te lezen! Toen ik voor die lessen opzoek was naar informatie kwam ik deze trip ook tegen! Met allemaal super vette verhalen! En nu, nu heb jij diezelfde reis ook gedaan. Sjonge zeg, wat vliegt de tijd als die 3 maanden nu al weer voorbij zijn. Maar over een tijdje komt dan pas de echte beproeving, haha......tiesje gaat de rimboe in! Zwaaiend aan een paar lianen, slapend onder een bedje van bananen bladeren, kijkend naar de sterren hemel, de insekten over je hele lichaam kriebelend. Dat moet ook een groot succes worden, haha! Ik hoor wel weer van je, groeten Frans

• 15 Januari 2007 - 20:18

Sanne:

Leuk! ook leuk, om jou en Su dan voor de webcam te zien,op msn .. dan is het net of je in vlissingen op je kamertje zit!
    Geniet... (maar dat zal geen probleem zijn denk ik ;) )
    kusjes je zusje

• 15 Januari 2007 - 21:41

Jarina En Alfred:

Adembenemend Matties,
    Kan je het allemaal bevatten wat je meemaakt of denk je af en toe dat je aan het dromen bent?
    groetjes vanuit de Parallelweg...

• 16 Januari 2007 - 08:10

Anjo:

Jeetje zeg...wat een ontzettend mooie foto's!! Wat goed dat jullie het zo naar je zin hebben gehad! ik ben inmiddels weer in nl en dat bevalt gelukkig best wel:D maarre mis nepal ook heel erg hoor. Wat is btw eigenlijk jouw e-mail, heb nog wat foto's. groetjes aan Su en de rest, xje Anjo

• 16 Januari 2007 - 15:39

Sjanie:

Kathmandu's Mooiste kidnappen en samen met haar de 9-daagse Jomsom-trekking doen. Wie fixt het weer....? ;) xx Sj

• 19 Januari 2007 - 11:44

Mientje M.:

Ha Matties,
    Ik heb je smakelijke verhalen weer zeer aandachtig en geboeid gelezen en leef nu even in een cultuurshock.
    Het is echt super wat je doet en meemaakt hoor.
    Blijf genieten.
    Namastè, wilma.

• 19 Januari 2007 - 16:13

Tonny:

Dat was vast en zeker een hele mooie ervaring.Alleen op de wereld.....nou ja bijna dan hè :D. écht genieten dus...

• 20 Januari 2007 - 16:01

Nicky:

He'Matties,
    Wat heb jij het goed daar zeg..! Echt geweldige verhalen en super foto's.
    Geniet er van!
    groetjes Nicky.

• 22 Januari 2007 - 19:14

Viool:

Hey tiesje!!!

Gaaf!!! Maak nog een paar van die reisjes en jij hebt straks de overhand in onze gesprekken ;)!!

Dikke kus

• 26 Januari 2007 - 12:48

Fam. Dommanschet:

Hoi Matties,
    Sjanie tipte ons over je site. Geweldig! We vinden het erg leuk om zo te lezen wat (of wie ???) je daar allemaal bezig houdt. Geniet van deze fantastische tijd.
    Groetjes
    John, Monique en Iris