Na zes weken les... - Reisverslag uit Astam, Nepal van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu Na zes weken les... - Reisverslag uit Astam, Nepal van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

Na zes weken les...

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

26 December 2006 | Nepal, Astam

Hi lieverds!

Nou, vorige week bedacht ik me dat het wel weer eens tijd werd voor wat informatie van mijn schooltje uit Astam, aangezien jullie hoogst waarschijnlijk het gevoel krijgen dat ik hier alleen maar een beetje op olifanten rond hobbel en uitstapjes naar Kathmandu maak...
Niet dus, ik ben tussendoor vooral echt serieus bezig in Astam.
's Morgens heb ik 4 lesuren van 45 minuten, en 's middags 3 van 30 minuten. In mijn lessen probeer ik altijd in het eerste deel flink het engels aan te pakken. Zo heb ik voor klas 4 & 5 huiswerkschriftjes gekocht waarmee ik deze klassen nu iedere week een SO geef; 10 of 20 engelse woorden met nepalese vertaling. Zijn ze erg enthousiast mee bezig, want daarmee kunnen ze stickers scoren. Ook hangen hun cijfers op in de klas, zodat iedereen het direct ziet wanneer Laxmi, Anu of Keshab 't gisteren ff drukker hadden met buitenspelen dan met hun huiswerk...
Het tweede deel van de les gaan we meestal iets leuks doen: kleurplaten, woordspelletjes, memory, twister, dansen, liedje zingen of komen de ballonnen en bellenblaas tevoorschijn... Wat er de laatste tijd ook flink inhakt is de voetbal-interland Nepal - Nederland die nu bijna iedere middag gespeeld moet worden. Mijn team in de witte lintjes tegen de Nepalese barbaren, gegarandeerd sensatie...!
Wat ook erg mooi is om even te vertellen; een vriend van de Pabo, die nu werkt op de Louise de Colignyschool in Vlissingen, heeft bedacht dat 'ie geld voor m'n schooltje wilde ophalen, en heeft a.d.h.v. mijn foto's en verhalen met een paar presentatielessen bijna 350 euro opgehaald! Dat is echt heerlijk veel geld voor Nepalese begrippen, dus hoewel 't nog niet op m'n rekening staat, ben ik toch al vrolijk begonnen met inkopen doen... Zo herinneren jullie je misschien die 2 kapotte deuren? Vorige week heb ik ze laten vervangen door 2 nieuwe, en heb ik vandaag een aantal nieuwe zware sloten gekocht om de klaslokalen goed af te sluiten. Morgen wil ik daar namelijk flink wat (educatieve) posters in op gaan hangen, zodat de kids wat om zich heen te kijken hebben wanneer ze weer eens zitten te wachten op een leerkracht die ff lekker buiten op z'n gat is gaan zitten...
Ik blijk trouwens een creatief wonder op school rond te hebben lopen; de juf van het kleuterklasje vindt het geweldig om met de kinderen te knippen, plakken en kleuren, en heeft ook als enige de neiging om haar klaslokaal op te vrolijken met kinderwerkstukjes. Perfect toch...heb direct knutselmateriaal voor haar gekocht, en uiteraard krijgt zij ook al m'n viltstiften, krijtjes, gekleurd papier en kleurboeken wanneer ik hier ga vertrekken.
Verder heb ik nog een aankoop voor die koters gedaan waar ze erg blij mee schijnen te zijn: de 8 badmintonrackets worden iedere pauze namelijk bijna de lerarenkamer uitgeworsteld door een verzameling opgewonden grommende kinderen... Mooi om te zien joh, hoe oprecht blij die kinderen kunnen zijn met rackets van omgerekend 1 euro en 25 cent...

Lieve groetjes!

Ow, en niet vergeten jullie allemaal een fijn Oud & Nieuw toe te wensen! Maak er een toffe nacht van!

  • 26 December 2006 - 17:22

    Foek:

    Heeeey Ties

    ik ben wel benieuwd wat de stand is in die interland tussen Nepal en Nederland. Kleur er vrolijk op los en alvast een goed nieuwjaar!!!

    en daheee

    Foek

  • 26 December 2006 - 17:51

    Frans:

    Hé Ties man!

    Geweldig dat je al met de inkopen bent begonnen en echt geweldig om het direct terug te zien op de foto's! Doet me echt goed :D. Super man! Nu nog maar afwachten of dat geld nog komt ;)......Haha, dat zal wel goed zitten!

    Weet zeker dat de kinderen het geweldig vinden om te zien wat er met hun geld gebeurd in het verre en hoge Nepal. Thanks voor de foto's man! Ik ga nu zelf ff m'n laatste spulletjes pakken en ook op reis naar de bergen, wel iets lager, maar in ieder geval wel met sneeuw! Dus uhhh, ik spreek je over een weekie wel weer ofzo.

    Mzzl Frans

  • 26 December 2006 - 18:24

    Sonja En Martin:

    Altijd moeilijk Nepal "uit" maar wij hebben het volste vertrouwen in onze jongens.

    Een heel fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2007 toegewenst

    groetjes Sonja Martin

  • 26 December 2006 - 21:05

    Jacqueline:

    Hoi matties,Leuk joh, jou berichten te lezen. Wat een mooie nieuwe deuren voor de school. De weg naar school is iedere dag vakantie lijkt me, zo mooi!Heel veel plezier daar, en een goede jaarwisseling! p.s. je vader en ik hebben een wintertennisstop, tis hier mistig koud en soms nat, Verder alles goed hoor. liefs en alvast een kus voor het nieywe jaar,
    Jacqueline

  • 27 December 2006 - 16:02

    Jarina:

    We willen je een hele fijne jaarwisseling toewensen en een heel goed 2007 !daar zal het waarschijnlijk niet aan ontbreken gezien de vele avonturen die je nog in petto hebt.Ook in 2007 kijken we weer uit naar je verhalen...
    groetjes.

  • 27 December 2006 - 18:39

    Daphne & Liz:

    Yo Matties,
    Hier zijn de Matties van Su-anne (lache, zo`n woordspeling.) Hoe is het met je (lichtbruine, spontane, lieve) project? Hoop dat je het net zo naar je zin hebt als ons lieve, spontane lichtbruine vriendinnetje.
    Kus van Liz & Daphne

  • 27 December 2006 - 21:21

    Mam:

    Het lijkt me prachtig voor de kids van de Louise de Colignyschool om te kunnen zien dat je zo snel aktie hebt ondernomen om het opgehaalde geld een goede bestemming te geven! Enne.. bedankt voor die verrassing ;)!! x Sjanie

  • 28 December 2006 - 10:15

    Marije:

    Hai Matties,

    Je kent me niet maar ik heb het gevoel dat ik jou al een heel (heel) klein beetje ken! Dat kan ook niet anders na een hele lieve mail over jou van mijn lieve vriendinnetje Su. (ojeee...Ik weet niet of ze hier blij mee is maar goed. Ik neem het risico!!) ;-))

    Wil ook eigenlijk alleen maar even tegen je zeggen: Geniet van je werkzaamheden in Nepal en straks van de doorreis!

    En euhm ofcourse ook van die mooie en lieve Su zelf, al zal dat niet zo heel moeilijk zijn! Je hebt een 'kleine' jackpot in je handen! :-))

    Genietse!

    Liefs
    Marije

  • 28 December 2006 - 12:35

    Eef,Willem,Johan:

    EEN VERHAAL WAAR NIEMAND OP ZIT TE WACHTEN....
    Golden Retrievers zijn zeer sociale, vriendelijke, evenwichtige en >>>zelfverzekerde honden. Ze hebben een goedmoedig en meegaand karakter, ze >>>zijn niet snel ergens van onder de indruk en agressie is volkomen vreemd. >>>Ze blaffen erg weinig. Hun aanpassings vermogen is groot, evenals hun >>>reukvermogen. Golden Retrievers zijn uiterst intelligent en werken ook >>>graag voor hun baas. Ze zijn gevoelig voor harde woorden en stemmingen in >>>huis. Ze worden niet graag alleen gelaten. De meeste gaan graag te water >>>en zijn behoorlijk sportief aangelegd.>>>

    Ties! Gisteren zaten Johan, Willem en ik in Lambik (Murpheys was dicht..)en dachten terug aan ons weekend in Heidelberg vorig jaar, bijna een kleine reunie, was het niet dat jij nu zo ver weg zit. We doen je nog wel een 'verhaal waar niemand op zit te wachten' cadeau. Komt je misschien nog wel bekend voor? :) Jammer dat we jou nu ook niet kunnen opzoeken in Nepal, maar in iedergeval blijven we je verhalen lezen! Tot snel weer Ties, en jij ook een heel mooie Oud & Nieuw-nacht! Johan, Willem, Evelijn

  • 28 December 2006 - 22:30

    Paulisca:

    Goed verhaal! Hard bezig om de boel aan te pakken daar! Geniet ervan. Goede feestdagen alvast. Zijn er nog Nepalese gewoontes? Ik at vorig jaar kip met friet in Mali, ja geen kip met friet zoals in Nederland natuurlijk :)
    Groetjes,
    Paulisca

  • 30 December 2006 - 10:51

    Viool:

    Ties, weer helemaal gaaf!
    Je bent ook een goedzakje he! Gaaf man... Leuk ook om te lezen dat die kids van jou ook zo enthousiast zijn. Hier zijn de kids soms wel verschrikkelijk opdringerig.. heb jij dat ook? Zo vroeg er vandaag een aan mij:" Geef me geld"! Haha... fijne vragen krijg je soms wel ja... Maar ik snap t ook wel, als al die stomme blanke toeristen die kids verpesten met mintjes en geld! Maar ja, het is inderdaad een heel andere wereld. Niet een waar ik de rest van mn leven zou willen blijven, maar wel waar ik nu ontzettend van kan genieten en waar ik enorm veel van leer! Zo gaaf! Ik denk dat wij een tof leven hebben Ties!

    Fijne jaarwisseling jij ook! Wij gaan tabasci vieren hier! Daarvoor gaan we morgen ons schaap slachten... beetje jammer!
    Maar heb nu wel een echte afrikaanse jurk voor het feest, das wel echt gaaf!

    Veel plezier weer daar!

    Dikke kus


  • 30 December 2006 - 16:45

    Dads:

    +++++CORRECTIE++++
    He neerlandicus, er stond "Met een slurf". Wat jij ervan maakt valt onder het chapiter dagdromen. Dads is watching you en wenst je een giga gaaf goed begin van het nieuwe jaar. ;)

  • 31 December 2006 - 18:09

    Leanne:

    Hé Matties,
    Goed bezig zeg! Ik zal eens kijken of mijn school ook bereidwillig is om iets te doen.. wie weet. Leuk om al je verhalen te lezen, en raar dat hier de wereld gewoon doordraait. Oja, ben hard op weg mijn beloften voor als je terugkomt waar te maken....

  • 01 Januari 2007 - 10:51

    Nini:

    Dag Matties..

    Ten eerste een heel gelukkig 2007 gewenst vanuit Nederland! Ten tweede heel stoer wat je daar aan het doen bent en tenslotte heel veel succes nog :)

    Groetjes

  • 01 Januari 2007 - 14:35

    Mientje Macho:



    Namaste Matties,
    Eindelijk weer eens een levensteken van mij. Ik kon niet op je site komen, afijn zo slim ben en blijf ik dus.
    Heb je al rijstplantages en gezien? En Chinese kool, die heb ik zojuist gegeten en was afkomstig uit Nepal. Smullen natuurlijk.
    Maar jij laat de "hot"pepertjes je ook heerlijk smaken denk ik.[een beetje te, te, te, hot voor een Nederlander he.Afijn, gevolg: een rood hoofd.
    Is je de tijgerbalsem al aangereikt?
    Ik denk , dat je aardig vloeiend Nepalees spreekt, in deze 2 maanden.
    Heb je de diarree ervaring al gehad, nou in Mali heb ik dat weer goed ervaren en zeker wel 11 dagen, ach het was alleen na het eten, en daar raak je ook aan gewend en wat vooral fijn is, dat de darmen dan weer eens super schoon zijn..
    Inmiddels heb ik al je verhalen gelezen en ik herken nog zoveel. Je geniet er wel van , daar ben ik 100% zeker van.
    Nou Matties: Ik wens je nog een GELUKKIG NIEUWJAAR toe, doe voorzichtig, wees ondernemend en geniet ervan.
    Dag,dag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Astam

Azie

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2007

"Ties is wee tuus!"

22 April 2007

Back in Bangkok!

07 April 2007

The 4.000 Islands, Phnom Penh & Angkor Wat

20 Maart 2007

Gooooooooodbye Vietnam!!

11 Maart 2007

Het gevoel van Nong Khiaw...
Matties

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 74654

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 April 2011

Zuid-Amerika

29 Oktober 2006 - 28 April 2007

Azie

Landen bezocht: