English in Astam - Reisverslag uit Astam, Nepal van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu English in Astam - Reisverslag uit Astam, Nepal van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

English in Astam

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

25 November 2006 | Nepal, Astam

Hi hi!

Wauw, ik zit nu dus al 4 weken hier in Nepal! Hoewel 't leuk op de site had gestaan, heb ik dus gewoon nog nergens last van gehad; geen darmproblemen, misselijkheid, hoofdpijn, scheurbuik, chlamydia...helemaal nix! Mooi toch!

Al met al loop ik nu alweer 2 weken rond op Kalika, m'n schooltje in Astam. De eerste week was vooral introductie, beetje meelopen enzo, en afgelopen week ben ik pas echt los gegaan. Maar 't is allemaal zo ontzettend anders...

Eigenlijk is het primary-onderwijs in Nepal een soort combinatie tussen ons basisonderwijs-systeem en dat van de middelbare school: iedere klas heeft een eigen lokaal, maar de leerkrachten wisselen voortdurend omdat ze elk een eigen vak geven. Daardoor lopen de leerkrachten heen en weer, en moeten de klassen maar afwachten van wie en wanneer ze les krijgen. En dat is vooral meer wachten dan les krijgen...
Het is namelijk zo dat er maar 3 leerkrachten zijn voor 5 klassen! Sowieso zijn er dus altijd 2 klassen zonder leerkracht. Tenminste, zodra alle leerkrachten lesgeven, want ook dat is een zeldzaamheid; het komt regelmatig voor dat een leerkracht doodleuk niet op komt dagen omdat 'ie z'n rijst moet oogsten, omdat 'ie op familiebezoek is in Kathmandu of omdat 'ie op een bijscholingscursus is gestuurd...voor tien weken!! En als ze al op school zijn nemen ze 't ook niet erg nauw met het rooster, afgelopen week zag ik een leerkracht tijdens schooltijd lekker kijken terwijl z'n klas aant voetballen was, en vrijwel iedere keer wanneer ik in de lerarenkamer kom om even snel m'n lesboeken te wisselen, zitten er wel 1 of 2 leerkrachten gewoon ff uitgebreid pauze te nemen! Dat is dan dus al meteen ff de helft van je lerarenteam dat daar gewoon nix zit te doen...! En die kinderen hangen maar wat rond in hun klassen, of zijn buiten aan 't spelen.
Ja, soms zou je die "leerkrachten" echt een goeie schop toewensen! Gelukkig zijn ze naast lui ook erg aardig.

De klaslokalen zijn minimaal. Echt minimaal. Er hangt of staat dus werkelijk nix extra dan een schoolbord, banken en tafels. Kijk maar es naar de foto's. Alleen klas 5 heeft een redelijk groot lokaal. Maar natuurlijk ook weer compleet kaal.

Maar de leerlingen zijn fantastisch, wat een super-kinderen! Ze willen ook dolgraag les krijgen, ze proberen je echt bijna hun klas binnen te smeken..."Sir, class two, class two!" Proppers in Lloret de Mar zijn er niks bij...

Nog ff kort:
* De gemiddelde klassengrootte is 8 leerlingen.
* School start om 10 uur (alle leerlingen in rijen, en het volkslied zingen) en eindigt om 4 uur.
* Het enige educatieve materiaal is een wereldkaart, en die hangt in de lerarenkamer.
* In twee weken tijd heeft de kapotte klasdeur een broertje gekregen: ook de deur van klas 2 is nu half verdwenen.
* Wanneer het vrij koud is, zoals afgelopen week, nemen de leerlingen dekens mee de klas in.
* Om 4 uur word ik steeds opgewacht door een groepje van ongeveer 10 kinderen, die allemaal m'n hand vast willen houden en met me mee naar huis lopen!

Heb 't echt goed naar m'n zin...
Liefs van mij!

Uitspraak van de week:
* Hanneke: "I think I'll have some more Dahl, so I can gaz you in your face!" (was dus jammer genoeg tegen mij)

Ps. Hoewel je 't uit de foto's misschien niet echt opmaakt, zijn de kids echt heel vrolijk. Nepalese kinderen hebben echter de neiging om bij foto's heel serieus te gaan kijken.

• 25 November 2006 - 17:51

Kris:

Lieve Ties,
    Wat gaaf dat je al zoveel berichten hebt kunnen plaatsen en ook vooral de foto's zijn super om te zien! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt. En al een maand weg, wat gaat de tijd toch snel! Fijn dat je je nog helemaal gezond voelt, hopelijk blijft dat zo. Wat gek om dan te zien hoe anders het daar is, je hebt er altijd wel een beetje een beeld van maar om dit nou van zo dichtbij te zien is toch raar. Ik wens je een hele fijne tijd daar, maar dat zal vast lukken met zoveel vriendjes en vriendinnetjes om je heen ;)

Veel liefs -xxx- Kris.

• 25 November 2006 - 18:45

Amir&Christian:

Yoo Tiesje,
    ik zal maar niet vragen hoe het met je gaat, want dat weet ik. heb gehoord dat de linzen lekker zijn?
    gelukkig maar, want volgens mij eet je niet zo afwisselend of wel? maar hier gaat alles ook prima. helaas hebben wij niet zo'n mooi uitzicht als jij als je uit je raam kijkt, maar oke het is hier ook wel lachen hoor:P

Groetjes Amir!!
    Peace out! Christian

P.S.
    Chris: we wensen je een lach toe!
    Amir: en hopelijk duurt ie nog lekker lang!

• 25 November 2006 - 18:55

Anja Meerman:

Ik had de website van je zusje gekregen op het BBC en ik was wel erg benieuwd hoe je het had. Ik lees hieruit dat je het goed naar je zin hebt, alleen het schoolse leven daar is niet te vergelijken met dat hier in Nederland. Leuk is het om van die herkenbare foto's te zien. Ik zal regelmatig je berichtjes blijven volgen. Groetjes en het ga je goed!

• 25 November 2006 - 20:27

Frans:

Zo dus nu gaat het echte werk beginnen! Geen methodes maar echt alles zelf voorbereiden! Back to PABO stuff! Mocht je ze nodig hebben kan ik je altijd nog een paar lesvoorbereidingsformuliertjes toesturen ;)!
    Maar ik denk dat het je zo ook wel gaat lukken. Echt onwijs veel plezier en maak er wat van.

Mzzl Snarf

• 26 November 2006 - 10:40

Je Zusje:

Heeeeej Tiesje,
    Super vet man!
    Lijken me idd echt vet lieve kinderen.
    Nja, ik zal je snel weer eens een mailtje sturen om je up to date te houden!
    xxx San.

• 26 November 2006 - 13:46

Je Mam:

Waar er bij ons een overdosis aan regels, afspraken, schema's en formulieren zijn,kom je er daar wat te kort...
    Hoe hou je je als meester Matties staande, om toch nog het gevoel te bewaren dat het er allemaal wel toe doet..? x Sj

• 26 November 2006 - 23:15

Je Bro!:

Superleuk bericht! Ik heb echt zitten genieten hier haha..meer! meer! Kijk nu al uit naar het bekijken van de enorme hoeveelheid foto's (en filmpjes?!) die je dan hebt!

XXX

P.S. Een mespuntje van de stylo van die docenten daar zou hier in Nederland ook zeker niet misstaan :D

• 27 November 2006 - 17:52

Tonny:

Leuk om de foto's te bekijken en je verhalen te lezen. Wat een wereld van verschil met hier...
    Maar tof dat je het zo naar je zin hebt. Houen zo Tiesje !!! :)

• 27 November 2006 - 18:56

ROSALYN:

Hey,
    gave site zeg
    er zitten daar toch niet veel kinderen in de klas?

-xxx-

• 27 November 2006 - 22:34

Dads:

Ha die Ties,
    Wanneer we de plaatselijke mentaliteit, het weer en de europese gezondheidszorg mixen moet je volgens mij daar op het gemakkie de 150 jaar kunnen halen

• 28 November 2006 - 20:28

Leogeatimbob:

In plaats van voorlezen uit Paul van Loons Griezelbus gaven Tim en Bob de voorkeur aan het voorlezen van jouw nieuwe verhaal en foto's!
    Kun je nagaan hoe er hier met je wordt meegeleefd!
    Lieve groeten!

• 29 November 2006 - 09:32

Timbob:

hoe wonen de kinderen van jouw school?
    heb je al met ze gevoetbald?

• 29 November 2006 - 21:20

Judith:

Hi Ties, even googelen en ja hoor: ik heb je site te pakken!!! Was nieuwsgierig geworden omdat oma ook van al je berichten op de hoogte gehouden wordt.., dan wel niet via de computer maar op een a4-tje!! Leuk om te kijken en lezen! Heel veel succes, plezier enz enz...!! Groetjes van je nichtje uit Amersfoort..! X