Leven in Pokhara en Astam - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu Leven in Pokhara en Astam - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

Leven in Pokhara en Astam

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

19 November 2006 | Nepal, Pokhara

Hi mensen!

Zoals ik in m'n vorige bericht al heb verteld, ben ik behoorlijk fan van Pokhara. En om het nog een beetje mooier te maken verblijven we de komende 3 maanden ieder weekend in een heerlijk guest-house, het Mountain House, op 2 minuten lopen van Lakeside. Het Mountain House wordt gerund voor Stan en Idira, een erg aardig Nepalees echtpaar die vanalles voor je regelen, van post en taxi's tot trekkingen en paragliden.

Vooral de ochtenden zijn hier heerlijk! Opstaan vanuit een lekker bed met acceptabel dik matras, douchen, aankleden en dan naar buiten, waar het om half 9 al een heerlijke 20 graden is! Dan ga ik in de tuin zitten, onder de party-tent (het enige lelijke minpuntje) en komt Indira vragen wat we als ontbijt willen: toast met eggs, porridge (soort warme havermoutpap) met fruit of een dikke pannenkoek! Nou, geniaal toch, een pannenkoekje wegprikken in het zonnetje, vlak naast een bananenboom en met uitzicht op witte bergen!?
Daarna gaan we meestal naar Lake Side, een beetje winkelen (Oreo's kopen, echt heerlijke koekjes!), internetten, bootje varen, restaurantje pakken, filmpje kijken, en 's avonds nog een paar drankjes bij een cocktailbar of cafeetje...echte luxe dus, echt vakantie!

Doordeweeks zien m'n dagen in Astam er totaal anders uit, maar zeker niet minder mooi... Weet je dat Astam "zonsondergang" betekent? Logisch, aangezien het op de top van een berg ligt en je hier de zonsondergang veel langer en mooier kunt zien dan ergens anders... Ook de sterren joh, je ziet er veel meer dan in Pokhara of in Nederland! Erg mooi 's avonds tijdens het tandenpoetsen. :)
Hanneke en ik wonen in bij Shashi en Bisnoe, twee aardige, typische Nepalezen uit één van de hogere kasten. Ons huis is dan ook een stuk groter en luxer dan de meeste andere in Astam. Vooral Shashi is een grappige vent, en spreekt redelijk goed engels.
Hanneke en ik hebben boven ons eigen kamertje, dat we al lekker hebben ingericht. Buiten hebben we een lange veranda met verschillende banken waarop we 's avonds wat kaarten, lezen of schrijven.
Toch is het natuurlijk wel een stuk primitiever dan in Pokhara: er is geen douche, alleen buiten hebben ze één kraan. Ook de toiletten hier zijn een behoorlijke uitdaging, aangezien niemand hier aan toitetpotten of wc-papier doet! :p Bekijk de foto, en gebruik je fantasie...;)
Verder wordt er op een houtvuur in een heel smal rokerig keukentje iedere avond (en ochtend!) Dahl Baht voor ons gekookt. Dit is het hoofdvoedsel voor iedere Nepalees, witte rijst met groenten en een kruidensausje met linzen. En...dat eet je met je handen, ja!

Well, that's all for now! Check de foto's maar, die geven nog een beter beeld...

xT

• 19 November 2006 - 09:52

Frans:

Nou Ties je zit er dus ook figuurlijk in de wolken! Haha, in het weekend wordt je in de watten gelegd en door de weeks is het toch ook redelijk vertoeven!
    En zo'n WC? Ach beetje hetzelfde idee als spijkerpoepen zal ik maar zeggen!

Mzzl Snarf

• 19 November 2006 - 12:04

Martin Sonja:

Hoi Matties,
    Je berichten zijn heel leuk om te lezen en de foto's zijn fantastisch.
    Het ziet er geweldig mooi uit in Nepal.
    Zelfs het toilet ha ha. Weet je nog dat we het daarover hebben gehad in de boomgaard en de diverse manieren om je bottom te reinigen ? bananenbladeren, shaking cola flesjes e.d.
    succes ermee.
    heel veel groetjes
    Martin en Sonja

• 19 November 2006 - 12:20

Sjanie:

Wat dat spijkerpoepen betreft: oké, denk ik dan;voor zo'n sportman als Ties een uitdaging..! Maar geen toilelpapier, hoe los je zo'n probleem op...??Ik kijk uit naar je schoolervaringen!

• 19 November 2006 - 15:04

Leogeatimbob:

Kriebels, kriebels, kriebels. Zó herkenbaar!!!!
    De mensen, het eten, de w.c.......! Heerlijk om je verhaal te lezen!

• 19 November 2006 - 21:48

Alfred En Jarina:

Hoi Matties,
    Leuk om je Zeeuwse vlag op zo een prominente plaats te zien! Wat heb je een sfeervolle kamer met balkenplafond.We genieten van je verhalen.

• 20 November 2006 - 15:38

Tonny:

Ben blij dat je zo geniet, en die kids daar ook van jou heb ik begrepen. Maar dat is nie zo gek...

• 20 November 2006 - 20:43

Sanne:

Tiesje,! Super..
    Kusjes je zusje

• 22 November 2006 - 05:09

Nicky:

Hee matties! :D
    wat heb jij het gaaf daar zeg!
    Over de wc zullen we maar niet beginnen he:P!
    Maar er zitten echt super mooie foto's bij,.

Veel plezier nog hee!!
    En wij houden je site in de gate.,
    Groetjes NickY!

• 23 November 2006 - 12:11

Stalleke:

hey Ties! Hoe is het op jouw continent? Hier alles ok, zoals je al las! leuk dat je mijn verhaal hebt gelezen! Want ik weet zelf namelijk ook hoe traag internet kan zijn en hoeveel mensen er dan je aandacht willen ;)! Maar ik zie al wel weer dat jij je ook prima vermaakt! houwe zo jochie. Liefs, Chantal

• 23 November 2006 - 22:19

Peter:

Ik sta steeds weer versteld van de grote populariteit van mijn oudste zoon. Als hij nu maar niet naast zijn (berg)schoenen gaat lopen!!!!

• 24 November 2006 - 12:58

Lia Verniel:

hoi Matties,

hoorde van je ouders dat je nu in nepal bent.
    ik heb woensdag Uk getrimd(daar was ie zoals altijd erg blij mee...ahum) en van hen heb ik dus het adres van je site gekregen. zal er beslist af en toe eens een bezoekje gaan brengen.
    groetjes uit Ovezande met vast en zeker een poot en lik namens Uk...!
    Lia

• 24 November 2006 - 14:10

Huub:

Echt, wat een vette foto's! Een aantal van die foto's, zoals die schooldeur, kom ik ongetwijfeld bij je bietsen om bijvoorbeeld voor opdrachten van school te gebruiken als jij dat oke vind natuurlijk!!! XX

• 25 November 2006 - 14:06

Viool:

Hey menneke!!!

Wat een leven heb jij! Goed man! O en omdat je veel reacties krijgt op de wc en het oplossen van geen wc papier! Ties dat heet voorbereiding! Ik heb het vochtige wc papier al in grote hoeveelheden ingeslagen! Want ik ga het ook allemaal mee maken :)!! Welke oplossing heb jij bedacht??? Ben benieuwd! Het lesgeven wordt vast heel erg gaaf! Je hebt het goed bekeken hoor ventje! Over 2 weekjes kan je mijn berichten lezen op www.hesterenviola.waarbenjij.nu
    Dan kunnen we elkaars avonturen lezen! Heel veel succes daar weer! Je hoort me snel!

Kus x