Kerstvakantie in Perú - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu Kerstvakantie in Perú - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie in Perú

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

13 Januari 2011 | Peru, Ayacucho

Hi everybody!

Deze kerstvakantie heb ik een geweldig kado gekregen: Marco (vroeger collega, nu vriend) kwam me 2 weken opzoeken! Ondanks dat Heathrow in Londen gesloten was i.v.m. overdreven veel sneeuw en hij om moest vliegen via L.A., kwam hij met 17 uur vertraging toch veilig aan in Lima waar ik ´m stuiterend van adrenaline tegemoet ben gesprongen op ´t moment dat ik z´n glimmende bolletje de gate uit zag komen lopen :) Zo tof om ´m weer te zien!! We hebben de eerste 2 dagen lekker wat door Lima geslenterd, maar vooral als een stel ouwe wijven heerlijk lopen roddelen en bijpraten...

Mogelijk heb ik Marco in de weken voorafgaand aan z´n komst enigszins tot wanhoop gedreven, want afgezien van m´n nieuwe mp3-speler (!) heb ik ´m zakken pepernoten, tubes mayonaise, 6 chocoladerepen, post van Lau, 10 IQ-spelletjes voor de kinderen van Los Cachorros, een CD van Destine voor m´n fitnessinstructeur, 2 breukenplanken en een complete leesmethode voor de kinderen van Alanya mee laten slepen naar Perú...
Maar nog wel het mooiste van alles was dat hij vol enthousiasme vertelde hoe alle klassen van de Aquamarijn (de basisschool waar wij een paar jaar samen hebben gewerkt) ontzettend hun best hebben gedaan om een Wintermarkt te organiseren en allerlei werkjes te maken die daar dan werden verkocht. Van kerststukjes tot vriendschapsarmbandjes, van kalenders tot kerstkaarten en van portemonneetjes gemaakt van melkpakken tot kaarsendoosjes, het stond allemaal te koop voor Los Cachorros! Ook was er een loterij, en zelfs de kerstman ontbrak niet! Met al die inspanningen hebben ze daar in Nijmegen het geweldige bedrag van €1150,- opgehaald!! Ik kieperde werkelijk bijna achterover een vijver in toen ik dat hoorde, zó veel geld! Ik, Alanya en alle kids hier zijn daar ontzettend dankbaar voor, we gaan dat geld hier heel goed besteden!!

Na Lima zijn we per bus naar het zuiden gereisd, waar we zijn gaan White Water Raften op de Rio Cañete. Ondanks dat het Marco een paar salto´s naar de bodem van onze raft heeft gekost voordat hij de Spaanse commando´s voor "Peddelen!" en "Hou je vast!" uit elkaar kon houden en het feit dat het regenseizoen nog steeds niet echt is losgebarsten waardoor de rivier nog redelijk laag stond, was het toch erg gaaf om te doen en hebben we veel gelachen.
Dat lachen leek ons even later snel te vergaan toen we in ons hotel een douche wilden nemen en toen onze "Elektrocutie-DeathWish-Douchekop" zagen. Het idee dat douchewater en elektriciteit niet zo heel goed samengaan moet iemand ze hier nog maar eens goed uitleggen. Tsja, dus wat doe je dan met zo´n Nazi-douchekop? Precies, strootje trekken wie er het eerst onder moet! ;) Ik won en mocht dus als tweede, maar Marco heeft flink staan lachen toen hij voor mij de douche uit moest draaien omdat ik iedere keer een stoot kreeg wanneer ik aan de doucheknop zat...:p

Na het douchen hebben we weer een bus gepakt om ´s avonds laat in Huacachina aan te komen. Pas als je ´s ochtends wakker wordt en uit je slaapkamerraam kijkt, besef je je pas goed waar je die nacht hebt geslapen: in een kleine oase, omringd door enorme zandduinen aan de rand van een woestijn...denk Aladin, denk 1001 nachten, want zo ziet het er echt uit! Hier zijn we een paar nachtjes gebleven, voornamelijk omdat we dolgraag wilden Sandboarden (snowboarden in het zand) en genieten van de relaxte omgeving en het prachtige uitzicht, maar ook omdat we erg veel moeite hadden om uit ons bed te komen. Niet dat we nou zo moe waren, maar ons $5-per-nacht-guesthouse had schuimrubberen matrassen die ons gedurende de nacht dermate diep naar beneden zogen dat Marco overwoog om ergens touwladders op de kop te tikken...
Aangezien die in een oase nou niet echt voor het oprapen liggen, besloten we toen maar een bus naar Ayacucho te pakken. Precies 1 dag voor Kerst kwamen we daar aan, en konden de volgende dag dus heerlijk aanschuiven bij het kerstdiner van de familie en vrienden van Alanya. Tijdens dit diner heeft Marco ook symbolisch een cheque met het geldbedrag van de Aquamarijn aan haar overhandigd...wat een mooi kerstkado!

Na deze week reizen door Perú heb ik Marco nog een week lang overladen met activiteiten die ik nog met hem in Ayacucho wilde doen, zoals hem rondleiden door Los Cachorros, gaan zwemmen met de kinderen, samen een wedstrijd spelen met mijn voetbalteam (Marco heeft met menig splijtende pass verdedigers tot wanhoop gedreven...helaas voornamelijk de onze;) ), een berg achter ons huis beklimmen, uitgaan, fitnessen, een motortochtje maken door de bergen om vervolgens door zwaarbewapende verkeersagenten meegenomen te worden naar het politiebureau omdat we een onverzekerde motor hadden gehuurd...you know, just having a good time! ;)

Als afsluiting hebben we met de kinderen van Los Cachorros Oud&Nieuw gevierd en met z´n allen op ´t dak van het huis vuurwerk gekeken. Nog een klein Wist U Dat-je: geel is in Perú de kleur van de jaarwisseling, en ze geloven hier dat het een jaar lang geluk brengt wanneer je dan om 12 uur ´s nachts een gele onderbroek draagt... Laten we het er op houden dat Marco en ik veel geluk in het nieuwe jaar verwachten...;) Er zijn zelfs foto´s van gemaakt, maar helaas, die zijn niet door de strenge censuur van deze site heengekomen...;)

Dus tot slot: allemaal een ontzettend goed 2011 gewenst, met of zonder gele slip!!

xT

  • 13 Januari 2011 - 06:08

    Marco:

    Tiesje!!!!! Geweldig om dit te lezen, beleef mijn supervakantie weer helemaal opnieuw :-)!
    Man wat heb ik het naar mijn zin gehad daar in Peru en wat was het fucking gaaf om jou weer te zien en te spreken. Ik zou zo weer terug willen ;-).
    Wat betreft die gele onderbroek, ik kan natuurlijk altijd, tegen een ruime vergoeding ;-), geinteresseerden foto's en een filmpje laten zien, gheghe!!!
    Nah, ik ga voor het te verwachten geluk!
    Dude, geniet er nog lekker van de komende tijd en hou me op de hoogte van alle ontwikkelingen daar in Ayacucho ( send me pictures and updates!!! )

    xM

  • 13 Januari 2011 - 06:56

    Marco:

    P.S. In Ties we trust!!!! ;-)

  • 13 Januari 2011 - 07:40

    Willie:

    Matties
    Ik heb je verslag weer met veel balngstelling gelzen. Natuurlijk had Marco ook al een heel verhaal verteld. Ik ben blij dat het je goed gaat en dat we een beetje hebben kunnen bijdragen aan het welbevinden van de kinderen en jullie.
    Bij ons begint de spanning weer op te lopen, want de begroting vraagt weer personeel ingrijpen.
    Je weet dat ik op 1 januari mijn laatste werkjaar ben ingegaan. Dus alles wat ik doe en enigszins aan datum of jaargetijde gebonden is, is "de laatste keer". Zo ook met Dini. Best een vreemd gevoel af en toe, maar van de andere kant....
    Ik zie uit naar het moment dat je ons persoonlijk komt verhalen.
    Succes tot dan toe, geniet en doie daardoor mooie dingen.

  • 13 Januari 2011 - 09:25

    Su-Anne:

    Titi,

    Dus 'Paddle or die' was meer voor Marco van toepassing dan voor jou dit keer!? :-)

    Love to hear your voice (en je schattige vloekpartij)! ;)

    Warme knuffel,
    Su


  • 13 Januari 2011 - 09:26

    Viool:

    Lieve Ties,

    Wat een super verhaal. Ook zo gaaf dat jou 'oude' schooltje zoveel geld voor die kinderen heeft opgehaald. Traantjes in mn ogen! Moet altijd janken als er iets goeds of liefs gedaan wordt... tja!
    Gaaf dat het zo leuk is geweest met Marco! Lijkt me ook fijn om weer wat bekende gezichten te zien! De volgende is je vader zeker? Goed vooruitzicht!
    Volgens mij gaan die kinderen je daar echt missen als je er niet meer bent! Je bent echt een held met die kleine mensjes!

    Blijf je best doen Ties, dat verdienen ze!

    Kus!

  • 13 Januari 2011 - 12:22

    Tamara:

    Hoihoi,
    geweldig om te lezen dat jullie het zo goed naar de zin hebben gehad samen. Had natuurlijk al wat verhalen gehoord van Marco, foto's moet ik nog een keer kijken maar heb nu al een voorproefje gehad. Ben blij dat het geld goed besteed wordt, was ook ontzettend leuk om te doen al kostte het behoorlijk wat vrije tijd.
    Nog veel plezier in Peru.
    Groetjes Tamara

  • 13 Januari 2011 - 13:30

    Suus:

    lieve matties,

    Wat super gaaf dat marco je is komen bezoeken en ik geloof indd helemaal dat jullie ff moesten bijroddelen hahahahahahahahah lol!!!

    nog gelukkig nieuwjaar gewenst dus!!! maar wat gaaf zeg dat ze in nijmgen zoveel geld hebben ingezameld...

    ik vond het weer ee super verhaal krijg er zelf ook weer helemaal de kriebels van...

    geniet er nog van maar daar twijfel ik niet aan en do maar veel leuke dingen..

    kus van je ex-buuf

  • 13 Januari 2011 - 15:00

    Tonny:

    He Tiesje,
    Jij ook een heel mooi jaar toegewenst. Fijn dat je bezoek heb gehad en daar zo van hebt genoten.
    En zo'n groot bedrag voor de kids is natuurlijk een mooie prestatie van je oude collega's waar je terecht heel blij mee bent.
    Hou je taai jongen en geniet ervan.
    Groetjes van ons

  • 13 Januari 2011 - 20:38

    Sintje:

    Huacachina!!! Jaaaa!!! Daar was ik ook 80 jaar geleden, in 2000 .....met Henkie.
    Superrrrrrrrr! Krijg gelijk weer de stuiters van de omgeving als ik 't opdiep uit m'n grijze cellen.....en krijg ook weer de kriebels van de vele zandvlooien....vooral 's nachts. (Geen last van gehad?)

    Lieve Ties, wat fijn dat je zulk goed gezelschap hebt gehad de afgelopen tijd, super om te lezen. En @Marco: kom maar op met die yellow-knickers-pictures! Ik heb in ruil daarvoor nog een foto die Ties heeft gemaakt....plaatje gemaakt in Nepal, vanuit een jeep, met een indrukwekkende beer (niet meer in beeld) en ik die heeeeeel nodig moest plassen......die zit ook ergens in een zwarte doos diepppp in de krochten van m'n zoldertje. :) Jippieaajeeeejjjjj jippieaaaajoooohooooooooo. Altijd lekker als er lange blonde mensen in een jeep met een fototoestel in de hand heel erg met je meeleven.

    Lieve Ties, geniet...en ik hoor graag weer van je!
    xxxx
    Jacinta

  • 14 Januari 2011 - 11:13

    Frans En Veronique :

    Hé Ties,

    Fantastisch die prachtige foto's van die zandduinen! Ze kunnen zo in de reisbrochures, wat een ongerepte natuur, wat prachtig! Super dat je oude school zoveel geld heeft verzameld, daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen! Ik weet zeker dat ook dit geld zeer goed besteed zal worden. Wees trots op jezelf, want al lijkt het zo klein, het is zo groot wat jij doet! Veel succes en geniet ervan, maar uhh, niet teveel relaxen hé, er moet ook gewerkt worden! Er zijn genoeg kinderen die jou hulp goed kunnen gebruiken ;).

    Groeten Frans en Veronique

  • 14 Januari 2011 - 20:59

    Peetje:

    Toen ik die zandduinen zag, dacht ik: "Zijn we nu weer in Dishoek terecht gekomen."
    Tot over een paar weken ,Ties

    je papie

  • 20 Januari 2011 - 21:34

    Jamil :

    Matesito!!!

    Como estas??? mucho tiempo!!! ya puedo escribirte en español? como te va en Ayacucho? te gusta? las fotos dicen mucho, veo que tiene un buen tiempo :) cuando estas de regreso en Holanda? todavia escucho las canciones de tu hermano :) y muchas de mis amigas les gusta mucho, quiero verles cuando estoy en Holanda ;) espero en junio.

    Espero que todo esta bien contigo, cuidate mucho y saludos de tu hermana de Cusco.
    xxx Jamil

  • 02 Februari 2011 - 19:54

    Willem:

    He Ouwe Ties,
    Ik heb met dikke vertraging je stukken zitten lezen, met foto's en filmpjes. Mooi man!
    Grt.Willem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Matties

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 74637

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 April 2011

Zuid-Amerika

29 Oktober 2006 - 28 April 2007

Azie

Landen bezocht: