Terug op eigen helft - Reisverslag uit Taganga, Colombia van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu Terug op eigen helft - Reisverslag uit Taganga, Colombia van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

Terug op eigen helft

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

20 April 2011 | Colombia, Taganga

Hi everybody!

Nog een paar dagen, en dan sta ik weer met beide pootjes in Nederland! Ik begreep van pap dat hij al voorzichtig de buurt aan het waarschuwen is, lekker om je zo welkom te voelen :p Even in het kort een verslagje van de highlights die ik de afgelopen weken tegen ben gekomen...

* Trujillo, Noord-Peru:
Vlakbij Trujillo liggen enorme ruïnecomplexen, resten van steden nog uit de tijd van vóór de Inca´s. Het bijzondere aan deze oude steden is dat ze volledig gebouwd waren van zand, klei en schelpengruis. Er is dus amper een steen aan te pas gekomen! Een deel van het complex is nu mooi gerestaureerd en indrukwekkend om te zien.

* Guayaquil, Zuid-Ecuador:
Hoewel vrijwel iedere derdewereldstad ruimtegebrek en verkeersproblemen heeft in het oude historische centrum, is Guayaquil de uitzondering op de regel. Hier geen verstopte wegen of gefrustreerd toeterende taxichauffeurs, maar ruime voetpaden, brede wegen en coloniale gebouwen afgewisseld met strakke wolkenkrabbers.

* Puerto Lopez, kust van Ecuador:
Puerto Lopez is een klein vissersdorpje aan de Pacific met kleine strandtentjes vol hangmatten en strandstoelen, een strand met golven die over een lengte van 100 meter gelijktijdig omklappen en perfecte zonsondergangen. Één van de dagen dat ik er was heb ik de bus gepakt, en ben 15 minuten zuidelijker weer uitgestapt bij een nog kleiner dorpje, Puerto Rico. Als je érgens het "drink met je billen bloot, melk uit een kokosnoot"gevoel wilt vinden, that´s the place! Heb daar 4 uur in een hangmat op een prachtig strand gelegen zonder ook maar één iemand tegen te komen... Jammer dat ik niet zo snel een kokosnoot bij de hand had, want anders...;)

* Quito, Noord-Ecuador:
Aangezien Quito vrijwel bovenop de evenaar ligt, kon ik het niet laten om die lijn eens van dichtbij te gaan bekijken. Groot monument enzo, best leuk om te zien, maar het grappigste was toch wel het feit dat iedere bezoeker (okay okay, ik óók) een foto neemt wijdbeens met 1 been op het noordelijk en 1 been op het zuidelijk halfrond. Dat is het idee in ieder geval, ware het niet dat het monument en de lijn op de verkeerde plaats zijn gebouwd en de werkelijke evenaar 300 meter noordelijker ligt...:p Anyway, na maanden op het zuidelijk halfrond rondgeslipperd te hebben, ben ik nu weer terug op eigen helft!

* Cuyabeno National Park, Noordoost-Ecuador:
Rondreizen door Zuid-Amerika en dan niet het tropisch regenwoud meepakken, dat zou natuurlijk een onvergeeflijke zonde zijn. Ik ben 8 uur oostelijk van Quito naar de Cuyabeno gereisd, een rivier die uiteindelijk uitkomt op de Amazone en omringd wordt door tropisch regenwoud. Voornamelijk met de kano ben ik er vanalles tegengekomen: 5 verschillende soorten apen, gouden spinnenwebben, onder water gelopen mangrove bossen, een luiaard, ongelooflijk hoge bomen die recht uit de film Avatar leken te komen, allerlei vogels zoals ibissen, toekans en papagaaien, maar ook The Creepy Stuff, zoals tarantula´s, piranha´s en allerlei felgekleurde insecten. Check vooral de foto´s!

* The Lost City, Noord-Colombia:
Na een paar dagen hiken door de jungle doemden er ineens smalle en bemoste traptreden voor ons op. Na het beklimmen van de 1200 treden (dat alleen is al een enorm indrukwekkend karwei voor een beschaving die rond het jaar 800 leefde) stonden we ineens op de drempel van Ciudad Perdida, Spaans voor Verloren Stad. Eeuwen terug verlaten uit angst voor de Spaanse conquistadores is het nog een steeds een heel bijzondere plek, op de top van een berg, midden in de Colombiaanse jungle.

* Taganga, Noord-Colombia:
Al lang van tevoren had ik mezelf bedacht dat ik m´n reis graag af zou sluiten met een paar dagen strand. Waar kun je dat dan beter doen dan aan de Caraïbische Zee??!!:) Het was heerlijk natuurlijk, iedere dag zon en 30 tot 35 graden, maar met m´n hoofd zat ik stiekem toch al een beetje in Nederland...

Want na 1 maand Spaans leren, 5 maanden werken met straatkinderen en 2 maanden rondreizen is het nu tijd om naar huis te gaan (en te kijken of ik Lau zo gek kan krijgen dat ze me vergeeft na 8 maanden afwezigheid;)). Aanstaande vrijdagochtend kom ik aan, dus is het meteen ook een Goede Vrijdag voor de niet-Christenen onder ons :p

Heb ontzettend veel zin om jullie allemaal weer te zien!!

xT

  • 20 April 2011 - 20:42

    Annuska:

    Ties wat een prachtige foto's weer!... Geniet elke keer weer van al je mooie verhalen! Nu idd tijd om naar huus te komen!... Goed reis terug! Megadikkeknuf en een nog dikkere kussssss xxx

  • 20 April 2011 - 20:51

    Melanie:

    Hey Matties.

    Veilige reis terug!

    Tot gauw, Melanie

  • 20 April 2011 - 20:52

    Tamara:

    Schitterende verhalen heb ik gelezen, nog mooiere foto's heb ik van je gezien maar het is inderdaad tijd om weer naar Nederland te komen. Tijd om die verhalen in real life te horen. Komt vast een keer goed;)
    Goede reis terug!!!
    Groetjes Tamara

  • 21 April 2011 - 04:32

    Marco:

    ik sta je vrijdag op het vliegveld op te wachten!

    Tot vrijdag!

    And welcome back

  • 21 April 2011 - 22:08

    Su:

    Titilove!

    Wat ontzettend fijn dat je weer terug komt naar de Zeeuwse klei en het groene gelderland! Je kunt nu weer gaan genieten van de 'vrijdag frietdag', dishoek strandweer en face to face parallelpraatjes met je vader! :-D

    Er zullen zo(ooo) veel mensen blij zijn dat je weer terug bent en dat ze niet meer op afstand van je hoeven te genieten.... Peter, Stijnemans, Huub, Sanne, Laura, Oma, Dre, Viool, Evelijn....

    Lieve Ties, als je hen nu allemaal hebt gesproken en bent bijgeknuffeld..... Hoop ik dat je de weg naar Berg en Dal nog steeds weet te vinden!

    Kus,
    Su

    Ps.
    Wat (ontzettend) lief dat je een kaartje naar Shalika hebt gestuurd. Je hoort vast nog van d'r. Ze was zo verrast en vond het zo lief van je.... Lilly is echt een pracht meisje. :-D

  • 22 April 2011 - 07:10

    Viool:

    Tiesje,

    Welkom thuis! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Matties

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 74576

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 April 2011

Zuid-Amerika

29 Oktober 2006 - 28 April 2007

Azie

Landen bezocht: