Los Cachorros - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu Los Cachorros - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

Los Cachorros

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

24 November 2010 | Peru, Ayacucho

Zozo, beste landgenoten! Wat krijg ik toch voor verschrikkelijke verhalen te horen!? Nachtvorst?!?! Temperaturen rond het vriespunt?!? Wow, wat zielig...!:p Als ik de krantenberichten op www.volkskrant.nl een beetje mag geloven, is er maar 1 van jullie die het op dit moment echt flink heet heeft, en dat is m´n vriend Geert Wilders...:p
Nee, dan heb ik het een stuk beter getroffen...overdag een stabiele 27 graden, en ´s nachts blijft het netjes steken op 12...(Jaloerse reacties zijn van harte welkom!! :) ) Het enige waar ìk me zorgen over hoef te maken is of ik wel mooi egaal bruin word! ;) Nee, zonder grappen, het gaat me hier heel goed...no worries!! Het enige wat ik hier mis is Lau...ow, en m´n muziek! Heb namelijk m´n mp3-speler terug naar Nederland moeten sturen...het is ongelofelijk, maar hij haperde nog harder dan de verdediging van Feijenoord... ;)

Maar goed, serieus nu, want ik heb het écht goed naar m´n zin hier! Het vrijwilligerswerk bij Los Cachorros is precies wat ik hoopte dat het zou zijn, Ayacucho is een fijne stad, m´n bedje staat in een prachtig huis en ik heb fijne mensen om me heen! Over al die onderwerpjes zal ik het vast nog wel eens hebben, maar nu eerst Los Cachorros!

Los Cachorros is een opvang voor straatkinderen in Ayacucho, en is in 2000 opgericht door Alanya Santa Cruz, van oorsprong Peruaanse en geadopteerd door Nederlandse ouders. Ayacucho heeft, zoals veel Peruaanse steden, talloze kinderen die, om uiteenlopende redenen, geen dak boven hun hoofd hebben. Alleen is de situatie hier des te schrijnender: deze stad is jarenlang verstoken geweest van hulp omdat het de thuisbasis was van de terroristische groepering Lichtend Pad (Sendero Luminoso).

Oorspronkelijk werkte Los Cachorros in 4 fases:
•1: De straatwerkers: zij leggen contact met de straatkinderen en proberen hun vertrouwen te winnen. Ze organiseren activiteiten zodat ze in ieder geval op die momenten niet bezig zijn met criminele activiteiten of lijmsnuiven, en proberen hen zover te krijgen dat ze vrijwillig naar de nachtopvang komen. Ook kunnen ze nieuwe straatkinderen signaleren, om zodoende zo snel mogelijk contact te kunnen leggen.
•2: De nachtopvang dus: kinderen komen `s avonds binnen, krijgen een avondmaaltijd, kunnen hun (vaak enige stel) kleren wassen en drogen, kunnen zich douchen, helpen met taken in het huishouden, een nacht blijven slapen en krijgen `s ochtends een ontbijt. Daarna vertrekken ze weer de straat op, in de hoop dat ze ´s avonds weer terug komen. Beetje bij beetje kunnen ze op die manier weer wennen aan het leven in huis.
•3: De dagopvang: kinderen die het gevoel hebben dat ze de structuur en regels van het huis aankunnen, kunnen aangeven dat ze volledig van de straat af willen en dus in de dagopvang opgenomen willen worden. Die kinderen blijven dus de hele dag (ook ´s nachts) intern en er wordt o.a. school voor hen geregeld.
•4: Een structurele oplossing: wanneer de gezinssituatie van een kind dermate verbeterd is dat het kind terug kan naar z´n familie, wordt dit in samenwerking met maatschappelijk werkers geregeld. Wanneer dit niet het geval is wordt gezocht naar andere oplossingen, zoals SOS Kinderdorpen, of het kind blijft bij Los Cachorros totdat het oud en zelfstandig genoeg is om op eigen benen verder te kunnen.

Eerlijk gezegd vind ik dat een prachtige opbouw. Jammer genoeg is daar op dit moment fase 2, de nachtopvang, tussenuit gevallen. Dat heeft 2 redenen:
Los Cachorros kreeg in 2009 als schenking van een stichting een nieuw opvanghuis aangeboden. Zo´n geweldig kadootje laat je natuurlijk niet aan je voorbij gaan, het enige nadeel daaraan was dat de nachtopvang en de dagopvang is hetzelfde gebouw zaten... Doordat de onstabielere kinderen van de nachtopvang daardoor vaak in contact kwamen met de kinderen in de dagopvang, zorgde dat vaak voor spanningen en te grote verleidingen voor de kinderen van de dagopvang.
Een tweede reden is dat er hier een aantal weken geleden burgemeesterverkiezingen waren. De huidige burgemeester wilde voorafgaand aan deze verkiezingen nog een goede beurt maken, en dacht op een naïve manier het straatkinderenprobleem wel even op te kunnen lossen. Hij heeft vervolgens zoveel mogelijk straatkinderen door de politie op laten pakken en onder laten brengen in opvanghuizen zoals LC, waarbij hij hun de verplichting gaf om de deuren gesloten te houden. Ook werd er een politieagent bij ons geplaatst die de kinderen moest "bewaken". De avond voordat ik hier aankwam hebben een aantal kinderen die agent echter buiten weten te sluiten en zijn er vervolgens 5 weggelopen:p. Ook de rest van deze groep is in de weken daarna weer op de straat terecht gekomen, en aangezien de verkiezingen weer achter de rug zijn, is er geen enkele politicus die nu nog naar hen omkijkt...

Dat betekent dat alle kids nu continu intern zijn. Dat lijkt een goede situatie, maar voor een goede doorstroming is dat niet ideaal. Voor veel straatkinderen is de overgang van de straat naar een permanente opvang te groot, ze hebben een tussenstap nodig...

We hebben op dit moment 13 kinderen in huis, allemaal jongens en variërend in leeftijd van 9 tot 16 jaar. In de loop van de weken ben ik langzaam bijgepraat over de achtergrond van deze kinderen, en dan zit je al snel met open mond te luisteren... Deze ventjes hebben moeders die gokverslaafd zijn, in de prostitutie zitten, vaders met zware drankproblemen... Veel kinderen zijn mishandeld of misbruikt, fysiek en emotioneel, en hebben er dus voor gekozen om liever op straat te leven dan bij hun ouders. Voor iemand die zo gelukkig is opgegroeid als ik, is dat een verbijsterende conclusie.
Toch is het goed om de achtergrond van deze kinderen te weten, want je krijgt zo meer begrip voor hun gedrag. Ze zijn erg onrustig en veel fysieker dan andere kinderen. Meningsverschillen of ruzies worden al snel met handen en voeten opgelost, en dan bedoel ik geen gebarentaal... De klappen en tikken vliegen je soms om de oren, maar heel vreemd is dat natuurlijk niet, wanneer je weet dat dat precies de manier is waarop thuis problemen werden opgelost. Het zijn zodoende allemaal kinderen met een handleiding.

Gelukkig loopt er bij Los Cachorros een gemotiveerd team rond, die 24/7 zo goed mogelijk voor die kids proberen te zorgen...eten koken, lessen geven, ruzietjes sussen, psychotherapie, helpen bij het huiswerk, sporten, begeleiden van de huishoudelijke taken, leren zwemmen, helpen met het bijverdienen van een zakcentje, kinderen aanspreken op hun gedrag, contact onderhouden met de families... En daar loop ik een beetje tussendoor, proberend te helpen waar ik kan. Maar misschien met nog wel als belangrijkste taak: zoveel mogelijk als rolvoorbeeld dienen, een arm om ze heen slaan en met je eigen gedrag laten zien dat er alternatieven bestaan...

Hasta luego!!

xT

  • 25 November 2010 - 05:43

    Annuska:

    Woowww Matties wat een verhaal!...
    Ben er even stil van :-( ......
    Des te meer reden om onze actie voor die kids een succes te laten worden! We zijn al druk met alle voorbereidingen!...
    Vind wel dat je beter moet eten hoor!... Mager snuutje :(

    Dikke knuffel en kus

  • 25 November 2010 - 06:50

    Marco:

    Tiessss, wat een verhaal weer. Wat Annuska ook al schrijft, je word er ff stil van als je het leest.
    De voorberieidngen op onze "Wintermarkt" hier op school zijn vol aan de gang. Iedereen draagt zijn/haar steentje bij. Zijn zelfs kids die eigen, klene acties opzetten om zo geld te verdienen voor LC. Zo leuk en vertederend om te horen wat ze hebben gedaan om wat geld te verdienen. Vertel je alles over 3,5 week als ik naar Peru kom.
    Ik heb er echt mega veel zin in. Moet nog paar dingetjes regelen/kopen, maar dat komt goed. Je kent me ;-)
    Vrijdag 10 december, 's middags is de "Wintermarkt" en gaat vast een succes worden!!!

    Tot snel!!


  • 25 November 2010 - 11:41

    Lau:

    Wat een heftige situatie daar! Het lijkt me een flinke, maar leuke, uitdaging voor je!
    Haha, die foto's en filmpjes zijn echt superleuk(hoorde ik je nu iets in het Spaans zeggen?)!

    (L) Lau

    P.S. Ik hoop dat de postbode inmiddels weer tot leven is gewekt... ;-)

  • 25 November 2010 - 12:06

    Viool:

    Hey Tiesje,

    Mooie verhalen! Wel een dingetje over de foto's... voor die stelten zou ik geen verantwoording durven nemen :). Maar gelukkig kijkt het mannetje er blij bij!

    Zet 'm op daar!

    Kus

  • 25 November 2010 - 13:12

    Suus:

    hey matties,

    wow wat een verhaal..met SOS kinderdorpen heb ik in ghana ook ervaring ok n mooie onderneming..maar fijn dat je het goed naar je zin hebt...wel heftig indd van de achergrond van al die kindjes...kun je inmiddels beetje met ze communiceren in het spaans? haha...

    fijn dat je het goed naar je zin hebt ga nu de foto's en filmpje maar eens bekijken...

    kus suusje

    P.S. Ik ben indd erg jaloers op jou temperaturen maar wilde je het genot hiervan eigenlijk niet gunnen hoor;)

  • 25 November 2010 - 17:51

    Su-Anne:

    Ha Knapperd!

    Mmmm... Ik heb geleerd dat jaloezie nergens aan bij draagt dus ik zou zo zeggen: Geniet van het leven en de zon in het o zo mooie Peru! (zolang je mij maar niet inhaalt met dat bruine kleurtje van je!) ;-) (hihi)

    Zielig? Wij! Nee joh! :-D
    Aangezien je maar 1 bron -de volkskrant.nl- gebruikt (wat binnen de sociale wetenschap toch echt als niet valide en betrouwbaar mag worden aangenomen) hierbij even een snelle update van wat feiten om je horizon te verbreden van het leven hier:

    Wist je dat:
    * Als je iets mist het alleen maar mooier is als je het weer terug vindt.
    * In Berg en Dal zojuist de eerste sneeuwvlokjes zijn geland en de bossen er prachtig bij liggen met alle herfst/winter kleuren.
    * De kans op een elfstedentocht erg groot is deze winter (oke oke... Die bronnen zijn ook niet helemaal betrouwbaar die ik nu gebruik...) dus ik mijn schaatsen al heb klaarliggen voor dit historisch sportmoment.
    * Naast het klimmen ik op zondagochtend ook op schaatstraining zit omdat ik anders dat historisch sportmoment vanuit het ziekenhuis moet volgen...
    * Stijnemans onlangs in Berg en Dal heeft gegeten en we een interessant discussie onderwerp met jouw te bespreken hebben.
    * Ik mijn bachelor met een 8 heb afgerond en nu nog tot juli de tijd heb om mijn master onderzoek af te ronden!
    * Mijn masteronderzoek echt super interessant is want het gaat namelijk over vrijwilligers die vrijwilligerswerk doen in ontwikkelingslanden! :-D
    * Hoe leuk het ook is: Ik ontzettend uitkijk naar de maand juli omdat dan de rust wederkeerd in mijn leven.
    * Fulltime werken op de HAN en Fulltime studeren op de RU nu echt slopend begint te worden!
    * Er ook leuke dingen uit voort komen: Ik heb gisteren een werk aanbod gehad om naar Bolivia en Tanzania te gaan voor onderzoek. :-D
    * Shalika en Micheal gisteren te horen hebben gekregen dat ze een GEZOND MEISJE krijgen en ze aanstaande 7 december gaan trouwen! :-D
    * Nu ik dit zo zeg me dat aan volgende week doet denken
    * Ik volgende week namelijk een bruidsmodeshow mag/moet lopen maar dat de runway buiten (!) is in een prachtig bos vol met fakkels en nepsneeuw (brrr) (Wie bedenkt dat?).
    * Er alweer volop sinterklaas plannen hier in NL worden gemaakt en dat ik de 'sjanie sinterklaastraditie' heb geintroduceerd bij de meiden als voorstel voor de kadootjes...
    * Iedereen dit enthousiast heeft ontvangen dus jij nu weet wat voor een soort kado ik krijg voor Sinterklaas! ;-)
    *Ik onlangs een foto heb gevonden waar wij in Nepal vol verwondering naar de lijm snuivende kinderen staan te kijken en jij nu met 'deze' kinderen werkt!
    * Ik daarom ontzettend trots op je ben!!!!

    ** Warme knuffel **
    Su


  • 25 November 2010 - 19:24

    Tamara:

    Zo Matties wat een heftig leven hebben die kinderen. Dat kunnen wij ons niet voorstellen met liefdevolle ouders, al zijn ze niet meer allemaal onder ons. Zoals Marco en Annuska al zeggen zijn we druk bezig met de voorbereidingen van de wintermarkt. Ik knutsel me suf momenteel en volgende week mag ik in de klas van Marco en in de klas van Sil aan de slag met de kids. Mijn baas heeft aardig meegedacht met materialen en ik heb ook nog een zolder vol dus dat komt goed. Je kent me ideeen genoeg, haha, nu nog wat meer tijd. Zal proberen foto's te maken van alle knutselwerken volgende week.
    Nog veel plezier en alle goeds voor jou en uiteraard die kids. En alvast veel plezierde tijd dat Marco er is straks. Hij telt de dagen al af ;)
    Liefs en groetjes Tamara en ook van Jordy.

  • 25 November 2010 - 22:27

    Tonny:

    Zo zie je maar dat het veel verschil maakt waar je wiegje heeft gestaan.
    Gedurende jouw verblijf daar zul je vast wel veel voor die kids kunnen betekenen, en zodoende toch verschil kunnen maken. Al is het dan wellicht maar tijdelijk.
    Groetjes van ons

  • 25 November 2010 - 22:41

    Sintje:

    Wow man..............ar ie es pie ie sie tie RESPECT!!

    Beter rolmodel kunnen de kids niet krijgen.................!!! Lieve schat, doe je ding........je bent een kanjer!

    Oja: en even voor de goede orde: ik verheug me trouwens wel enojjjm op de sneeuwballen die zijn voorspeld. En inderdaad: er ligt sinds van de week achter op ons skuurtje des morgens een krakend laagje water. YEAHHHH!!!! De schaatsen zijn al uit het vet. Ben in ieder geval op tijd!
    Ik houd van de zomer.......maa smeeuw ismij liefmelings.

    Good luck with everything over there!!! En geniet maar lekker van dat zalige zonnetje......tis je gegund!
    Tot gauw!
    liefs, Jacinta
    (en een dikke duim van Mart, die vindt jou ook een toppertttt!)

  • 26 November 2010 - 17:46

    Chantal:

    Hola mi amigo!!

    Wat ben je toch super goed bezig!! respect voor jullie daar..diep respect!!
    Als je het zo leest en met je ding hier verder wilt gaan..voelt dat best even vreemd..Wij hiet druk met sinterklaas en kerst..en druk ook bezig met waar jij je hart nu laat spreken..Wat ben je toch een mooi mens kerel!!
    Het ga je goed,pas goed ook op jezelf en wordt mooi bruin aan twee kanten ha ha ha..
    abrazo y beso para ti...

    greg chan en de kids

  • 27 November 2010 - 08:52

    Frans:

    Hé Ties,

    Weer gaaf om je berichten te lezen! Wij maakte ons al ongerust want he bleef zo lang stil.........Zo lang geen berichten! Maar daar is er weer één! Bijzonder werk wat je daar aan het doen bent, prachtig dat filmpje waarop jullie met zijn allen aan het wassen zijn op het dak. Schemering en overal verlichting om je heen.......dan krijg je ineens een heel ander beeld van de werkelijkheid, want wat ziet het er dan vredig uit!
    Zojuist las ik het al in andere reacties, ik kan het alleen maar bevestigen: 'Let it snow!'. Hier in Vlissingen sneeuwt het momenteel en er liggen nog wat restjes op de daken van gisteren. Dus nu maar hopen dat de temperatuur snel onder 0 zakt en ook onder 0 blijft zodat we nog kunnen schaatsen, iets dat er misschien wel weer in zit dit jaar.
    Ik weet één ding zeker, dat gaat jou daar in ieder geval niet lukken! Maar voetbal vind je ook prima en die jongens daar ook, ik hoop dat je nog wat van ze kunt leren ;)

    Groeten Frans

  • 28 November 2010 - 09:19

    Michel:

    Hoi Ties,

    Goed om te lezen dat het naar je zin hebt. Ik zag in de filmpjes dat je in training blijft om straks de kampioenswedstrijd met K3 mee te kunnen doen (HaHa).

    gr Michel

  • 05 December 2010 - 21:24

    Hi, Matties:

    Leuke verslagen. Ik zal aan je denken, wanneer ik weer op de schaatsen sta. Bak jij maar lekker bruin. We zijn druk voor jou en jouw project aan het werk. Je weet het wel in deze weken, druk, druk, druk. Nu komt eerst "jouw" wintermarkt eraan. Hoop dat de opbrengst meevalt. Marco werkt zich uit de naad. Je hoort nog van me. Grtjs Henk.
    p.s. het doorsturen van de notulen van cluster 3 lukt nog niet, geef ze aan Marco mee.

  • 29 April 2011 - 19:50

    Samira Leerling:

    je bent nu tog in nl kom je weer naar aquamarijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Matties

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 15225
Totaal aantal bezoekers 74638

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 April 2011

Zuid-Amerika

29 Oktober 2006 - 28 April 2007

Azie

Landen bezocht: