Cusco, "The navel of the world" - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu Cusco, "The navel of the world" - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

Cusco, "The navel of the world"

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

04 Oktober 2010 | Peru, Ayacucho

Cusco is een totaal andere stad dan Lima: terwijl Lima gesticht is door de binnenvallende Spanjaarden, was Cusco de bestuurlijke centrum van het Inkarijk; waar de lucht boven Lima vrijwel het hele jaar grijs blijft, heb ik in Cusco bijna alleen maar zon gezien; waar Lima veel hoogbouw heeft, is er in Cusco geen gebouw te vinden met meer dan 3 verdiepingen; waar Lima veel nieuwbouw heeft, mag er in het historisch centrum van Cusco vrijwel niets veranderd worden sinds het in 1983 op de UNESCO Werelderfgoedlijst kwam te staan; waar Lima door veel reizigers als noodzakelijk kwaad wordt gezien (i.v.m. het vliegveld), blijft iedereen graag een paar dagen langer in Cusco...

Ook ik ben er 4 weken gebleven om Spaans te leren, en ik had het geluk dat ik, samen met nog 3 andere Spaansstudenten, in een erg gezellige gastfamilie terecht kwam. Ik had er m´n eigen kamer, en al snel heb je dan weer een soort "thuis" op een vreemd continent. ´s Ochtends stond altijd netjes ons ontbijt klaar: platte broodjes, boter, jam en thee met coca-blaadjes (idd, het hoofdbestanddeel van cocaïne, waarvan Peru wereldwijd exportland nr.2 is en volgens Peruanen goed voor de verbetering van je uithoudingsvermogen en als middel tegen hoogteziekte)...geen slechte start van de dag, dacht ik zo:p Na het ontbijt gingen ik en m´n verbeterde uithoudingsvermogen lopend naar de San Blas Spanish School, gelegen aan het gelijknamige pleintje, een stuk de helling op van één van de heuvels waarmee Cusco omringd wordt. Vooral ´s nachts is het prachtig om te zien, wanneer de straatverlichting van de half-illegale wijken die op de heuvels zijn gebouwd aanspringen, en je overal rondom Cusco oranje lichtjes op de hellingen ziet.
Iedere ochtend had ik dan 4 uur les, samen met meestal 2 of 3 anderen. Ik vond het ontzettend leuk om, i.p.v. les te geven, weer eens les te krijgen! Heb dan ook enorm m´n best gedaan; goed opgelet, altijd netjes m´n huiswerk gemaakt, iedere ochtend een opgepoetste appel voor de meester meegenomen...je weet wel, ongeveer zoals ik me aan het einde van de middelbare school ook gedroeg...;)
Maar nee, serieus, heb erg m´n best gedaan. Verstaan en lezen van het Spaans gaat me ondertussen redelijk af, het zelf fabriceren van zinnen nog wat haperend. Vooral die verleden tijd is een drama! Ik weet niet precies welke Spanjaard ooit begonnen is met Spaans praten, maar diegene had ´t zichzelf (en mij!!) wat dat betreft wel wat makkelijker mogen maken: Spaans heeft namelijk 5 verschillende verleden tijden, halleluja!
Hongerig liep ik dan rond 1 uur terug naar huis, me onderweg verbazend over het verkeer, en met name ook de hoeveelheid taxi´s die er rondrijden...het is geen bijzonderheid om zomaar 8 taxi´s achter elkaar aan te zien crossen. Dat wordt begrijpelijk wanneer ik de taxichauffeur mag geloven die mij laatst vertelde dat er dagelijk 1500 van die karretjes door de smalle en verstopte straatjes van Cusco rijden! Het getoeter is dus ook hier weer een vast onderdeel van het straatbeeld. Vroeger, toen ik bij m´n moeder achterop de fiets zat, wist ik zeker dat ik het stoplicht eerder op groen kon laten springen door de magische straling die uit mijn wijsvinger kwam wanneer ik hem erop richtte... Ongetwijfeld dichten sommige taxichauffeurs dezelfde magische krachten toe aan hun toeter, de nutteloosheid is soms echt lachwekkend...:)

Na het middageten, wat in Peru overigens de hoofdmaaltijd is, had ik de rest van de dag de tijd om huiswerk te maken, te lezen, ergens iets te gaan drinken, een markt op te zoeken...werkelijk geen probleem om in een stad als Cusco je tijd te besteden!

Ondertussen ben ik alweer een paar dagen in Ayacucho, mijn nieuwe "thuis" voor de komende 5 maanden en begin ik morgen aan m´n eerste werkdag voor de straatkinderenopvang van Los Cachorros!

Hasta luego!

T.

• 04 Oktober 2010 - 17:32

The Sistha:

Brotherbear, hoe gaaf is dit zeg! En dan die foto's haha. Hoe smaakte de heerlijke ingewanden?

Dikke knuffel van je lieve schoonheid(specialiste ;) )

• 04 Oktober 2010 - 18:26

Viool:

Hey Tiesje!

Hahaha... je bent echt veel te lang voor die busjes! Wat super cool weer je verhaal en de foto's! En doe mij maar dat ontbijt ipv het voedsel van de markt...

O, en zo spannend, je eerste werkdagen in de opvang! Ties, maak er iets heel moois en bijzonders van! Zoals ik jou ken, moet dat geen probleem zijn!

Kus, x

• 04 Oktober 2010 - 18:41

Eef:

Tieske! Wat zie je er inderdaad ijverig uit op de foto's!!! Hadden we dat nu ook maar gedaan op 't Buys tijdens de wiskunde-les, dan had ik misschien nu wat meer ruimtelijk inzicht gehad... :) Mooi je verhaal, geeft echt een goede indruk van je dagelijkse leven daar, tot nu toe. En vanaf morgen wordt 't Ayacucho. Zo benieuwd! Dikke kus, Eef

• 04 Oktober 2010 - 19:37

Linda:

Hi Matties,

Was ik toevallig jouw taxichauffeur? ;)

Heel veel plezier en succes in Ayacucho, je hebt echt een geweldig project uitgekozen. Weet zeker dat het goed komt.

En wat de foto´s betreft.. die ga ik binnenkort echt naar je mailen! Excuus voor de vertraging.

xx Linda

• 04 Oktober 2010 - 19:39

Jacint:

Heej lieve Ties!

Heel toevallig heb ik vanmiddag even op je site gekeken omdat 'we' al zolang niets van je hadden vernomen. Noop. Geen bericht. Maar nu: YEAHHHHHH Ik krijg gelukkig nog steeds een notificatie ;)

Stoer hoor, lekker spaans leren rond Cusco.

Ik had de gezichtjes van de kids wel even willen zien bij de eerste blik op jou! Ha. Lang, blond, spaans sprekend?? Komt hier werken? Huu?
    Hoe kan dat noe?

Geniet in Ayacucho!!!
    Ben super trots op je.

xxxx Sintje

• 04 Oktober 2010 - 19:45

Carolien:

Hey Matties!!

heb je site gevonden. Velen vragen aan mij en hoe gaat het met Matties? Al iets gehoord? We hebben geen emailadressen meer uitgewisseld dus ik kan je alleen zo bereiken haha. Dus hoe is Ayacucho, vertel meer! Hier alles goed, we hebben een nieuwe familie ondertussen met 2 nieuwe meisjes, 1 amerikaans en 1 nederlands.. Vrijdag naar Manu!!

succes nog!
    groetjes, Carolien

• 04 Oktober 2010 - 19:48

Nogmaals Carolien:

en owja voor de andere mensen even bevestiging:

echt, Matties was dé stuud van de Spaanse school ;)

• 04 Oktober 2010 - 19:59

Tonny:

He die Ties,
    Als ik zo je foto's van de markt bekijk denk ik dat ik daar voor 3 x daags ontbijt zou kiezen ;-j
    Wens je veel succes met je werk bij de kids. Gaat vast helemaal goed komen. :-D
    Groetjes van ons

• 04 Oktober 2010 - 21:52

Dré:

Kicke shit Twizzles! Mooi om te zien ook dat het gebrek aan aandacht bij meneer Meulmeester en Kluiver je alsnog keihard achterhaalt ;) Wel vet om weer lekker intensief met een taal bezig te zijn en het meteen toe te kunnen passen. Succes en veel plezier met je eerste week, spannend!
    'Doe ze de boks op'
    lieve groeten,
    Dré

• 05 Oktober 2010 - 05:24

Marco:

Hey Ties,

weer een onbeschrijflijk mooi reisverslag en die foto's... echt geweldig!

Nu dus in Ayacucho, gaat nu echt beginnen!
    Kheb gister met Inge een gesprek gehad over hoe wij hier op school aandacht kunnen besteden aan Los Cachorros, dus ook hier in NL gaat het beginnen. Stuur je deze week nog wel een mail met een uitgebreid verslag.

Enne.... als ik straks bij je ben in Peru, geef mij dan maar 2 maal per dag een ontbijt, ik skip de warme maaltijd wel ;-)

Hasta luego, amigo!

• 05 Oktober 2010 - 10:47

Lau:

Babe!
    Wat gaaf om alles nu kort samengevat te lezen en eindelijk foto's erbij te zien! Die ingewanden op de markt vallen best mee, vergeleken met hoe de keuken van ons studentenhuis er nu uit ziet (A).
    Goed te zien dat je alle Perry-kleding goed gebruikt! ;-)

X uit een strafrechtcollege

• 05 Oktober 2010 - 18:07

Willemien:

Hé Matties,
    Je verhalen en foto"s blijven boeien.
    Super fijn dat je zoveel andere dingen ziet, want dat wilde je!Veel succes en plezier in Ajacucho.
    Lieve groetjes xx

• 06 Oktober 2010 - 10:53

Su:

Ha die lieve Ties!

Een Nepaleese: Owwwww sorry! ;-)

Ik heb je al op MSN gesproken maar ik heb nog geen tijd gehad om je mail te beantwoorden!Ga ik vandaag doen... Beloofd!

Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven en mooie foto's gemaakt! Het is elke keer weer genieten om te lezen wat je allemaal gedaan hebt. Papa, Greet en Shalika vroegen toevallig gisteren nog de link dus die heb ik doorgestuurd. Ben heel benieuwd naar je werkverhalen.

En euhm.... wat betreft die filmpjes: 'you make me proud' hihi

Making a movie and walking at the same time isn't that easy! ;-)(Have a look at your inbox today)

...But you did a great job! :-D Keep up filming!

Kus terug

van mij voor jou!

• 07 Oktober 2010 - 18:03

Leanne:

Yo Tiez,

heb niet voor niets die scan gemaakt lees ik wel! goed bezig! Vind het echt super om je verhalen te lezen en te volgen..... x

• 13 Oktober 2010 - 08:33

Anic:

Mr Zwingerend Zwaard!!

Eindelijk heb ik je kunnen traceren! Uit wanhoop Hubrecht maar gecontacteerd via de Destine-website en die reageerde gelukkig snel:-)

Peru! Je bent er gewoon! Wat is het daar fantastisch hé! Ik vond Cusco echt een heerlijk stad, relaxed, frisse berglucht itt Lima.
    Wat ontzettend tof dat je die Spaanse cursus doet! Ik hoop echt dat je aan het genieten bent!!

Nog een paar tips als je nog tijd en geld hebt:-)
    Als je nog in Cusco bent MOET je echt gaan eten bij Fallen Angel! Dat is het mooiste restaurant wat ik ooit heb gezien, en dat in een stad als Cusco! Please ga erheen, het is zo prachtig, alsof je in een sprookje zit. De tafel is een badkuip met vissen erin met een glazen plaat erop:-) om maar iets te noemen. Het zit achter de kerk links als je op het grote plein staat.
    Kijk even op de website om je te overtuigen: fallenangelincusco.com

Ben je al wezen stappen in Cusco? Ik heb daar menig nachtje dansend in Mama Africa's doorgebracht haha. In Cusco kun je het beste dansen van heel Peru! (maar blijf van die pillen af die ze daar op elke straathoek aanbieden haha)

En voor je backpacktrip:
    - op de grens met Bolivia ligt Lake Titikaka. Vanuit Puno kun je een tour regelen om te gaan islandhoppen op Lake Titikaka en dan overnacht je bij de locals op een eilandje in een lemen hutje. DOEN! Er heeft op mij niets meer indruk gemaakt dan in het donker, verlicht met één kaarsje onbekend eten krijgen in een lemen hut zitten met een Peruaanse familie. (en er geen woord met ze kunnen wisselen want ze spreken Quechua (zit je met je spaanse les haha))
    -Vergeet dan geen fruit of eten voor je gastgezin mee te nemen. Wij vergaten dat wel en we schamen ons nog..Daar rekenen ze op.
    Als je dan ook Uros aandoet, dat eiland van riet, bedenk dan dat het allemaal fake is! Dat is 12 jaar geleden 'gemaakt' voor toerisme, die mensen wonen in gewone huisje, niet eens op het eiland! Het is een toneelstukje. Maar afin, in Nederland gaan we ook naar toneel en dan vinden we dat ook leuk, dus wel bezoeken!
    -Arequipa is ook een leuke stad! Schoon, fris en gezellig. Mooi backpackershostel daar! Vanuit Arequipa hebben wij een 3daagse trekking gedaan door de Colca Canon. Zeker doen! Wat fantastisch was dat! Het lijkt volgens mij wel een beetje op jou trekking die je al hebt gedaan, aan de foto's en reisverslagen te zien. Geniet!
    -Verder kun je ook naar Paracas en Nazca, maar Nazca hebben wij overgeslagen: Vanuit Paracas kun je een boottocht doen om pinguins en zeeleeuwen te zien en dat is echt tof! Je ziet dan ook al de nazcalijnen.
    Ik begreep dat Nazca heel duur is om met een helikopter over die lijnen te vliegen en die zie je dus ook vanaf die boottocht. Up to you!
    -Raften vanuit Arequipa! Te gek!!!

Lieve Ties,
    Heel veel plezier, geniet, Het is een van de mooiste landen waar ik ooit ben geweest. (oké, oké, ik heb nog niet zo heeeeel veel gezien, maar toch)

En drink nog een pisco sour op mij! haha!

Liefs,
    Anic

• 13 Oktober 2010 - 08:44

Anic:

Oja, en natuurlijk machu picchu! Hopelijk lukt het je om de Incatrail te doen. (Bij ons was die al een tijd van tevoren volgeboekt), misschien kun je van tevoren reserven oid? Dat hebben wij dus niet gedaan jammer genoeg. Wij zijn met een treintje naar Aquas Calientes gereden: een klein toeristisch dorpje wat alleen maar als doorstart dient naar MP. Niet te lang blijven hoor...
    Je kan daar zelf naar MP lopen. Zo'n 2,3 kilometer naar boven, tocht is goed aangegeven om alleen of met twee of drie te doen. Het zou mooi zijn als je rond 5 uur kon vertrekken in het donker en de zonsopgang vanaf MP kan zien...go for it!

• 03 Maart 2011 - 19:38

Marc Bovens:

gaat u nog terug naar de aquamarijn