Here I Am!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu Here I Am!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Matties Eversdijk - WaarBenJij.nu

Here I Am!!

Door: Matties

Blijf op de hoogte en volg Matties

26 Augustus 2010 | Peru, Lima

Wauw, daar gaan we dan!! Na een vliegreis van 17 uur sta ik stevig met m´n Zeeuwse beentjes in Lima, een stad met meer dan 7 miljoen inwoners en gesticht door Francisco Pizarro, een Spanjaard die het lang geleden flink op z´n heupen kreeg en besloot om maar es ff het Incarijk pootje te lichten.

Hoewel dit natuurlijk al m'n tweede verre reis is, is de start in ieder geval enorm verschillend van de vorige. Vooral het afscheid nemen voelde anders dan de vorige keer. Toen nam ik afscheid van een compleet gelukkig gezin, en hoewel we nog steeds erg gelukkig met elkaar zijn, zijn we niet meer compleet. Het overlijden van mam heeft me toch wel duidelijk laten zien dat ik toch erg kwetsbaar ben, en heeft mijn gebruikelijke arrogantie ( "Ties fixt 't!" ) wel wat ingedamd. Ook mijn opa is in de tussentijd overleden. Wat verder nog een enorm verschil is, is dat ik deze keer m'n lieve vriendinnetje thuis moet achterlaten i.p.v. dat ik er één oppik in het vliegtuig op weg naar Nepal. Dat zorgt er meteen ook voor dat ik deze reis dus ook voor het eerst echt alleen ga reizen, want op mijn vorige trip ben ik dat eigenlijk nooit geweest...

After a rough start, waarbij mij in Brussel ineens verteld werd dat ik toch echt één of ander maf Esta-formulier ingevuld had moeten hebben als ik überhaubt m'n tussenstop in Atlanta wilde halen, is mijn reis eigenlijk heel vlot verlopen. Die Amerikaanse douanemannetjes zijn trouwens echt link: naarmate ik dichterbij kwam werden de blikken steeds dreigender en gevaarlijker, waardoor ik me met klamme handjes begon af te vragen wat ik dit volk in godsnaam misdaan had... Ik vind Obama een leuke vent, echt waar!! Gelukkig had ik in de lange rij heel wat tijd om mezelf aan een vragenvuur te onderwerpen ( ¨Had ik meer Coca-Cola moeten drinken? Zijn ze erachter gekomen dat ik laatst al m´n gedownloade cd´s van Green Day in de prullenbak heb geknikkerd? Had ik die überhaubt niet mogen downloaden??! Heb ik soms nog een tube tandpasta in m´n handbagage zitten?!¨ ) JA! Die laatste dus! Nou, ik durf met zekerheid te zeggen dat ik op dat moment mijn persoonlijk record Tandpasta-Uit-Tas-Verwijderen met minstens 10 seconden heb aangescherpt!

Aangekomen in Lima stond er al een taxi op me te wachten (okee okee, ik weet ´t...dat is misschien een beetje voor sissies, maar het was al middernacht en Lima staat nou niet echt bekend om zijn overweldigend vriendelijke atmosfeer na 10 uur ´s avonds). Op weg dus naar mn guesthouse, teveel betalen voor je taxirit, en dan uitgeput in slaap vallen op een niet zo heel erg hard matras.

En daar sta je dan in Lima, completamente solo... Gelukkig ben ik er na die eerste paar dagen al wel achter dat ik dit volgens mij best moet kunnen: heb me prima vermaakt met wandelingen door de stad, langs het strand en over de klif waarlangs Lima is gebouwd, een Spaans-Engels gesprekje met een oude man op een bankje, het zoeken naar leuke kleine eettentjes, wat kletsen en lachen met andere backpackers in m´n guesthouse, een mangootje schillen in het park...ik vermaak me eigenlijk prima!!

Opvallend vind ik wel de dreigende sfeer die hier hangt. Werkelijk alle deuren en ramen hebben tralies (heb er een paar foto´s van gemaakt), wanneer je ´s avonds in een taxi zit gaan de deuren op slot en overal zie je bewaking en politie. Toch heb ik kennelijk met m´n blonde kop haar en m´n 1 meter 92 niet veel aandacht getrokken, want ik heb zelf gelukkig nergens last van gehad.

Over een paar uurtjes pak ik de bus om Lima in te ruilen voor Cusco. Daar heb ik eigenlijk heel veel zin in, aangezien ik daar met m´n Spaanscursus ga beginnen! Can´t wait!

xT

Ps.: check vooral ook de foto´s en video´s van mijn laatste uitstapje gisterenavond: Parque de la Reserva! Een prachtig park dat de stad 13 miljoen US$ heeft gekost, vol met de meest adembenemende fonteinen die je ooit hebt gezien! Het staat in het Guinness Book of Records voor het grootste fonteinencomplex ter wereld, waarbij sommigen 80 meter (!!) de lucht in spuiten. Waarbij ik wel moet vermelden dat zo´n uitspatting van luxe je wel een beetje een wrange nasmaak geeft wanneer je weet dat 45% van de bevolking in Peru onder de armoedegrens leeft...

  • 26 Augustus 2010 - 20:37

    Pim:

    Erg leuk om te lezen, Ties!

    Ik hou je in de gaten ;-)

    Papa Pim

  • 26 Augustus 2010 - 20:44

    Laura:

    Geweldige foto's en ik zou denk ik ook bang worden van zo'n reus met blond haar als ik hen was......

  • 26 Augustus 2010 - 21:10

    Dave:

    Hey Matties!

    Leuk om te lezen hoor! Ik ga je vanaf een afstandje op de voet volgen. Fijne reis!

    Groetjes Dave.

  • 26 Augustus 2010 - 22:03

    PappaP.:

    Wat geweldig , Ties, om weer zulke mooie beeldende verhalen van je te lezen. Ik verheug me op de komende.

  • 27 Augustus 2010 - 07:03

    Marco:

    Hey Ties,

    Leuk om je eerste reisverslag te lezen. En echt op een Ties-way geschreven ;-).
    Ik kijk uit naar de volgende!

  • 27 Augustus 2010 - 09:21

    Tonny:

    Ha Tiesje. Fijn dat je goed bent aangekomen. Ondanks de douane-stress heb je dit toch alweer gefikst.Leuk om je eerste verhaal te lezen. :-) Goeie reis naar Cusco. Groetjes,
    Tonny

  • 27 Augustus 2010 - 10:01

    Jacinta:

    Heeeeeey lieve Ties!!!!

    Wat ontzettend gaaf om wat van jou te horen zeg!
    Je hebt een roerige tijd achter de rug lees ik...Heftig......Maar ook het geluk gevonden bij een lieve meid (hoe kan 't ook anders.....)

    Heerlijk om weer wat van je te horen, je schrijft zoals je praat dus ik zit hier weer met een dikke glimlach op m'n gezicht, hahaha, het voelt als vanouds.

    Soms dan kwam jij nog wel 's in gedachten voorbij, zoals laatst......Ajay is in Nederland en die heeft Dahl Baht voor ons gekookt ("Ons" = Henk, zijn vriendin Jeannette, Ina, Martin en nog wat ex-vrijwilligers uit andere groepen en ex-bestuursleden van Veldwerk...Mirjam en Ric kwamen ook nog even gezellig uit Doetinchem aanzetten) en op dat soort momentjes hoort een stukje humor van Ties en natuurlijk eigenlijk ook bij! ;)

    En soms moet ik natuurlijk nog aan je denken als ik John Mayer hoor. Dat hoorde ik op jouw koptelefoontjes voor 't eerst...

    En ik ben nog steeds met Mr. Earthquake!!! We zijn echt heel erg blij met elkaar en ik voel me hartstikke goed.
    En Henk blijft natuurlijk m'n beste vriend! Dus fijn fijn fijn.

    Heej, Peru......wauw....Wat zijn precies de plannen? Hoe lang??
    Er komen bij mij oude beelden voorbij schieten. In 2000 reisde ik met Henk door Peru, Bolivia en Chili.
    En ik liep er volgens mij iets minder relaxed en "meer op m'n hoede" rond als jij nu, maar 't verschil is dan ook dat dat MIJN eerste verre reis was.

    Lieve lieve Ties, ik hoop dat je lekker gaat genieten, dat je Spaans straks rete-vloeiend je giecheltje uit komt en ik hoop je hier te kunnen volgen.
    Hartstikke tof!

    Geniet met volle teugen...and be careful!

    Te deseo lo mejor de la vida. (Hoop dat ik 't goed zeg) Hasta la vista!
    xxxx
    Sintje

    Oja en Cusco.......hmm...ik ben nóg verliefd!!! Geniet!

  • 27 Augustus 2010 - 15:33

    Oma:

    hoi matties
    ik heb erg genoten van
    je reisverslag wat fijn datik je zo kan volgen

  • 27 Augustus 2010 - 19:40

    Willemien:

    Hoi Lieve Matties,
    Wat ben ik ontzettend blij dat ik bericht van jou ontvang, Dat je nu in Peru rondloopt is onwerkelijk. Je hebt het al ervaren; de aziatische of amerikaanse mentaliteit, wat een verschil hè.Ik blijf je gigantisch boeiende verslagen volgen.
    En Ties...ik vind het zo knap van je...dat je nu aan de andere kant van de wereld zit...het lukt je..macho..je trotse en meelevende M.M ..??

  • 28 Augustus 2010 - 12:06

    Viool:

    O Tiesje!!! Het is nu al helemaal gaaf om al je verhalen te horen en dan ben je nog niet eens bij je eigenlijke doel uitgekomen! Hoe vet, hoe vet! Wel fijn dat je niet zo lang op je laat wachten met je verhalen zoals bijvoorbeeld eef wel deed ;). Heerlijk om te lezen! Was ook erg benieuwd hoe je vliegreis was gegaan en naar je eerste indrukken.
    Tiesje... Geniet!!! Ik geniet met je mee!

    Kus

  • 28 Augustus 2010 - 17:26

    Suutje:


    He Titilove!

    Wat een dubbel gevoel! Het is ontzettend raar om jouw verhaaltje te lezen op deze site... Normaal zat ik altijd met een glimlach naast je als je deze verhaaltjes aan het tikken was....
    (Dat verklaard dus ook meteen mijn late reactie... Wist niet eens het adres dus moest even zoeken!).

    Lieverd, ik ga je natuurlijk volgen! Ik ben ontzettend trots op je dat je 'ons' plan om in 2010 naar Zuid Amerika te gaan om daar te reizen en te werken door hebt gezet. Ik heb echt respect voor je keuze dat je alles voor even achter je durft te laten. Maar vergeet niet: Dat wat je lief hebt verlaat je nooit... Dat neem je mee....

    Pas goed op jezelf (er is niemand die je nu waarschuwd voor laaghangende borden en gevaarlijke situaties) (hihi) maar bovenal: GENIET! Geniet zoals vier jaar geleden.... Dan weet ik zeker dat het goed gaat komen....



    Liefdevolle zoen,

    Su


  • 28 Augustus 2010 - 17:45

    Ps.:

    Fijn die subtiele 'oppik' statement wat je in je verhaal hebt verwerkt!

    Hahaha! You make me smile! :-)


  • 28 Augustus 2010 - 20:33

    Michel:

    Hoi Ties,

    Veel plezier en sterkte op je reis toegewenst. Leuk dat je mij de link nog door heb gemaild zodat ik je weer kan volgen op jou reis. Geniet er van

    gr Michel.Ps vandaag 4-2 verloren voor de beker.

  • 30 Augustus 2010 - 07:16

    Suus:

    hey matties,

    ik ben inmiddels ook weer in nederland gearriveerd. wat gaaf dat je nu echt onderweg bent...en hele mooie fontijnen indd ben alweer jaloers op je dus mss moet ik binnenkort zelf ook maar weer een tripje plannen...hele goede reis richting cusco en wel goed opletten in het spaans daar he...succes en vooral heel erg veel plezier...

    natuurlijk kun jij dat in je eentje joh!!!
    kunnen we je trouwens gewoon smsen op je nederlandse nummer nog?

    veel liefs van suus

  • 30 Augustus 2010 - 18:03

    Leanne:

    Yoh Tiez,

    Gelukkig ben je niet alleen en heb je Christoffel bij je!
    Superleuk je zo te volgen! En ik heb ook nog nieuws; We gaan op school een half jaar sparen voor jouw project!!
    x Leanne

  • 30 Augustus 2010 - 19:17

    Eef:

    Tieske!

    Aaah! Echt heerlijk om je eerste verhaal te lezen!Ik was zo benieuwd hoe je eerste dagen waren gegaan en wat je indruk was van Peru. Heb nu al zin in al je volgende verhalen! Ik volg je op de voet ;)

    Dikke kus, Eef

  • 06 September 2010 - 14:35

    Patries:

    Hallootjes hier vanuit huiskamer de dol-fijn.
    Natuurlijk zijn ook wij benieuwd naar al je mooie verhalen al missen je we wel hier,Marco komt gelukkig nog aanwaaien inclusief papa Pim dus we hebben nog vriendjes ,mocht je bij ons op de hoogte willen blijven dan kan dat op www.dolfijn.tk het is immers bijna halloween he ;) Happy days was ook weer een mega succes lekker in de kano geweest met windkracht 100 en nog veel meer leuke dingen gedaan.Erg leuk zo een waar ben jij nu profiel ,de maanden zullen voorbij vliegen ik hoop dan ook dat je alles uit deze reis kan halen wat je er van verwacht.Tot je volgende spanennde verhaal .Groetjes uit Nijmegen

  • 06 September 2010 - 14:37

    Patries:

    Oja psssttt het is geen dolfijn.tk maar www.dolfijn.info :)

  • 06 September 2010 - 16:11

    Greg En Chan..:

    hola amigo,
    Sms verkeer werkte niet meer ha ha maar leuk je sms toen ik onder de spaanse zon liep ; )Helemaal geweldig je verslag en kom je hier zeker volgen!!de foto`s van het bbq etentje zijn erg leuk : ) maar jij zal het filmpje nog het leukste vinden!ha ha ha..Pas goed op jezelf en geniet!!
    que tal tu idioma espaÑol?
    recuerdos nuestros

  • 07 September 2010 - 18:05

    Fons:

    Hé Matties. Alles onder controle daar in Lima? Hier doet ons aller trots enneesee het alleraardigst. Na de eerste speelronde stonden we aan kop. Nu op de 7e plaats. Best wel aardig voetbal. Vanavond hebben we algemene ouderavond. Zit dus nu vanaf de S-locatie dit bericht te schrijven. Hou je haaks en binnenkort laat ik weer wat van me zien. Gr. fons

  • 08 September 2010 - 14:44

    Tamara:

    Geweldig om te lezen Matties, zal je reis wel blijven volgen. Nog heel veel plezier.
    Groetjes Tamara, en ook van Marcel en Jordy

  • 22 November 2010 - 20:51

    Jacqueline:

    Leuk ties om je zo te kunnen volgen
    Mooie foto's!!!!

  • 03 Maart 2011 - 19:35

    Marc Bovens:

    meneer matties ik mis je zo erg ik zit nu op de middelbareschool en het meeste wat ik mis ben jij

  • 04 Maart 2011 - 08:36

    Cynthia:

    hallo marties
    ik zie dat het goed met jou gaat
    met mijn gaat het ook goed
    ik heb een tijdje op de zonnegaard gezeten maar mag het nu proberen op kandinsky
    het is wel weer wenen op een anderen school
    ik wou u nog bedanken voor de leuke tijd in jou klas
    en dat je zoveel vertrouwen in mijn heb dat ik het wel kan
    dank je wel
    gr cynthia vissers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Matties

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 74630

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 April 2011

Zuid-Amerika

29 Oktober 2006 - 28 April 2007

Azie

Landen bezocht: